Sugimori-san, wat dacht je nog meer toen je Masuda’s ‘beleidspraatje’ hoorde?
Een gloednieuwe Pokémon-wereld
Ik aarzelde natuurlijk een beetje, maar ik vertrouwde er ook op dat hij gelijk had.
Ja. Het is mijn taak om alles binnen de perken te houden als het te ver gaat, zodat ze niet buiten de grenzen van de Pokémon-spellen terechtkomen.
Dus zelfs toen je de gebruikelijke manier van spellen maken en de regels die daarbij horen, overboord gooide, was het jouw taak om de juiste aanpassingen te maken zodat ze nog steeds aanvoelden als Pokémon-spellen.
De planning voor het beleidspraatje telde dit keer 200 pagina’s en bevatte een grondige uitleg over elk element van het spel. Bijvoorbeeld wat het betekent om een brug over te steken en hoe we zouden uitbeelden dat je meedoet in een spel van een ander – dat soort dingen waren tot in detail beschreven.
Deze keer ging je veel nieuwe uitdagingen te lijf, dus er was meer uit te leggen.
En hoewel je normaal gesproken een geheel nieuwe regio in elk compleet nieuw spel toevoegt, is de hele sfeer dit keer erg veranderd.
Vooral omdat ik erg graag een grote verandering wilde. Ook omdat ik ooit mijn muziek had gearrangeerd en had laten uitvoeren in Pokémon-concerten9. 9 Pokémon-concerten: in 2006 werden op vier locaties in Japan Pokémon Happy Birthday Concerts gehouden ter ere van de tiende verjaardag van Pokémon. De muziek was gearrangeerd door componist Shigeaki Saegusa.
Ja. Ik had concerten in de Kanto-regio (Kanto), de Kansai-regio (Johto), de Kyushu-regio (Hoenn) en de Hokkaido-prefectuur (Sinnoh) in Japan om de regio’s in de Pokémon-spellen te vertegenwoordigen. En toen ik dacht over waar ik er nog een zou willen houden als we het nog een keer konden doen, dacht ik dat New York een goed idee zou zijn, omdat er veel beroemde theaters voor musicals en opera in Manhattan zijn. Maar er komen zo veel problemen bij kijken – zoals het invliegen van muzikanten en instrumenten naar de Verenigde Staten – dat het nooit is gebeurd.
Dus het idee om de spellen in een plek als New York te laten afspelen, was geïnspireerd op je idee voor een concertlocatie?
Ja. (lacht) Om een of andere reden vond ik New York wel gepast om na Sinnoh te komen, qua beeld.