Ter afsluiting wil ik een ieder van jullie vragen om iets te zeggen tegen de fans van de spellen. Masuda-san, zou je willen beginnen?
Natuurlijk. Als het op de scenario’s aankomt, heb ik er zelf wat verzonnen, maar het was Toshinobu Matsumiya die ze allemaal bij elkaar heeft getrokken.
Matsumiya-san heeft sinds Gold en Silver de leiding gehad over het scenario en de personages voor de Pokémon-spellen.
Hij neemt heel knap de speler aan de hand, voert steeds verder het plezier op en zorgt ervoor dat hij zijn boodschap overbrengt, terwijl hij knap de gebeurtenissen opbouwt en de Gym Leaders en de personages van Team Plasma neerzet. Ik denk dat de scenario’s anders zijn dan we hiervoor hebben gezien, dus ik kan niet wachten om te horen wat spelers hebben te zeggen als ze zonder voorkennis beginnen te spelen en uiteindelijk het einde bereiken.
Als je voorheen een gezelschap samenstelde in de serie, kon je de Pokémon die je wat beter kende met elkaar mengen, zodat het gezelschap overeenkwam met jouw voorkeur, en er was een soort vertrouwd en bekend gevoel, maar...
In elk spel is de eerste Pokémon die je van de professor krijgt altijd een nieuwe, maar het was makkelijk om andere Pokémon te bemachtigen waar je vaak op vertrouwt.
Voorheen had je zoiets van: “Eindelijk heb ik Pikachu!” Je hield hem dan telkens bij je vanaf het moment dat je hem in handen kreeg. Maar deze keer zijn alle Pokémon nieuw, dus in deze wereld gaat het totaal niet zo.
Precies. Het kan een beetje eenzaam zijn zonder die bekende gezichten, maar ik denk dat het geweldig zou zijn als de spelers van deze spellen genieten zoals bij de originele delen Pokémon Red en Pokémon Green, door plezier te beleven aan nieuwe ontmoetingen en nieuwe favoriete Pokémon te ontdekken.
Er is deze keer veel afwisseling in de gameplay. Maar allereerst wil ik dat de spelers de hoofdroute volgen. Als je het hebt over de klassieke flow van Pokémon-spellen – Pokémon krijgen, op avontuur gaan, een verhaal volgen, het einde bereiken – zijn deze spellen het meest zorgvuldig in elkaar gezet tot dusver.
Dat klopt. Je kunt je eigen wensen volgen, zoals: “Ik zal het zo proberen te spelen” en “Toen ik het zo benaderde, gebeurde er dit en dat”. Met de spellen kun je genieten van zowel zo’n soort vrijheid als van een solide verhaal. Ik wil dat iedereen er volop van geniet, maar als ik eerlijk ben, is het een moeilijk spel om helemaal onder de knie te krijgen. (lacht)