(Doet de Street View Trekker af en zet ’m neer.) Goed, zullen we nu beginnen?
Oké, ik ben Kawai van Google. Ik ging in 2007 aan de slag bij het bedrijf, dus komend jaar wordt mijn zevende jaar. Kort nadat ik bij Google was begonnen, kreeg ik van mijn baas de opdracht om Google Maps te maken. Mijn eerste gedachte was: “Wat?! Kaarten?!” Ik was technicus van origine en als ik aan Google dacht, dacht ik aan zoeken. Dus ik had alleen werk in die richting verwacht.
Precies. Maar toen ik begon, kwam ik erachter dat er veel komt kijken bij het maken van kaarten en dat ze erg interessant zijn.
Precies. De meeste diensten van Google vallen volledig binnen de grenzen van het internet, maar dat kan niet gezegd worden van een kaart. Het is interessant hoe ze een verbinding vormen die interactie tussen het internet en de echte wereld mogelijk maakt.
Je weet maar nooit. Stel dat iemand die dit leest zijn werk niet interessant vindt en zich er negatief over uitlaat. Afgaand op hoe jij dat ervaren hebt, Kawai-san, zou je kunnen zeggen: “Als je volhoudt, kan het je nog verbazen hoe interessant het kan worden.”
Daar geloof ik ook echt in. Daarna veroverde Google Maps Amerika en begonnen we te praten over hoe we het in de rest van de wereld konden aanbieden. Ik had de leiding over Japan, maar in 2011, toen Street View ook in Europa en Afrika moest worden geïntroduceerd, keerde ik terug naar het hoofdkantoor in Amerika en had ik de wereldwijde leiding over Street View.
Dus een Japans persoon heeft de leiding over het Street View-project dat nu overal ter wereld beschikbaar is.
Hoe is Street View begonnen, voor zover jij weet? Het zal al lastig genoeg zijn om alleen maar kaarten te maken, maar je moest met niets beginnen en overal naartoe draven om foto’s te maken van elke locatie. Dat zal heel wat vastberadenheid hebben gevergd.
Ja. Maar de ambities waren aanvankelijk niet zo groot. De meeste Google-projecten beginnen eenvoudig – zo van: “Het zou fantastisch zijn als we dit konden doen…”
Ja (lacht)! Ik heb nog een anekdote over Street View: op een dag nam Larry Page, medeoprichter en de huidige directeur van Google, een video mee naar werk die hij had gemaakt vanaf de passagiersstoel van zijn auto. Hij vroeg het personeel of ze zoiets konden doen.
O… Dus daar kwam de inspiratie vandaan. Het idee om gegevens van landschappen over de hele wereld te organiseren, is thuis ontstaan.