Wat verwacht je wanneer Wii Street U wordt uitgebracht en bij iedereen wordt afgeleverd? Ohashi-san, wil jij deze vraag als eerste beantwoorden?
Hmm… dat is lastig (lacht). Om eerlijk te zijn zit ik nog tot over mijn oren in het werk, dus heb ik nog niet zo ver vooruitgedacht.
Als je dat voor ogen houdt, verandert de moeilijkheid van het werk in een beloning. Maar als ik daar te veel over zeg, klinkt het misschien alsof ik wil zeggen: “Je moet harder werken!” (Lacht.)
Toen dit project begon, heb ik Google Maps gebruikt om mijn vrouw terloops een foto te tonen van een plek in Okinawa die we ooit bezocht hebben, gewoon om stiekem haar reactie te zien. Toen ik dat deed, zei ze: “Hé, wanneer heb je die foto genomen?” Voor de meeste mensen is een landschapsfoto iets wat je zelf maakt als je ergens heen gaat, dus ik besefte me dat de meeste mensen nog steeds niet doorhadden dat je op het internet heel makkelijk foto’s kunt bekijken van allerlei plekken op de wereld. Dus ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als mensen inzien dat ze zulke plekken met Wii Street U altijd en overal kunnen bekijken, alsof ze er zelf zijn.
Meer dan ooit zal nu iedereen in staat zijn om eenvoudig toegang te krijgen tot de grootste database met landschapsfoto’s ter wereld.
Zo is dat. Dit is geen video-on-demand26, maar landschappen-on-demand! Dankzij de Wii U is de hele ervaring in één klap veel meeslepender geworden, dus het wordt vast en zeker iets unieks, iets wat we nooit eerder hebben gezien.26. Video-on-demand (VOD): een soort dienst die videocontent via het internet streamt, zodat gebruikers ernaar kunnen kijken wanneer ze willen.
Tot nu toe was Street View iets wat je in je eentje gebruikte, dus ik ben ontzettend geïnteresseerd in de reacties van gezinsleden en vrienden, wanneer ze het in hun woonkamer op een groot scherm bekijken. Wat ook erg tof is: als je Miiverse27 gebruikt, kun je je favoriete plekken delen met anderen die zich elders bevinden.27. Miiverse: een netwerkdienst die op systeemniveau geïntegreerd is met de Wii U en mensen overal ter wereld in staat stelt verbinding te maken via hun Mii-personages en nog meer op te gaan in hun videogames. Mensen kunnen met elkaar communiceren door hun gedachten te delen in de community’s van hun favoriete spellen en door handgeschreven illustraties en opmerkingen te plaatsen.
Oké. De foto’s in Street View zijn eigenlijk niets meer dan beeldgegevens, dus van zichzelf hebben ze geen betekenis. Maar de gevoelens van de mensen die ze bekijken en het verhaal achter die plek geven het allerlei soorten waarde.
Precies. De foto’s zijn er gewoon. In een periode van ongeveer zes maanden worden alle foto’s in Street View minstens één keer bekeken. Dat betekent dat iedereen ter wereld een speciaal plekje heeft.