Redefining the Game-User Relationship
Development started on Wii's Channels even before their ultimate form had been fully conceived. How did they come to take their present shape?
In retrospect, that seems very obvious, doesn't it? If you want more people to use your console, then you've got to provide them with more features. The drawback, however, is that it's harder to present everything in an understandable manner, isn't it?
Exactly. What we wanted to avoid when we incorporated more features was making things harder to understand. One thing that really clicked in our minds when we were talking over how to make things more understandable was the image of rows of TVs in an electronics shop. Lots of screens, lots of channels, all lined up. This is easy to understand and exciting on a really simple level. This gave rise to our Menu Screen, which consists of rows of panes.
That's always how it happens when a decision is made, isn't it? Someone makes an offhand comment, and it instantly takes root, especially when you're having trouble coming up with an idea.
Looking at the panes used for the Wii Channels, developed with such difficulty, the creators' attitude can be clearly seen in the way that the three rows of four Channels are treated equally. Normally with a console, you would want to make the "Disc Drive" Channel for a game inserted in the drive larger than all the other Channels, wouldn't you?
Absolutely. Given that Nintendo's core-business has traditionally been making games, some might consider it strange that the "Forecast", "News" and "Game" Channels are given equal weight. Our team, however, had few doubts about this. The main reason I can give for our conviction was the "fun for the entire family" concept. Another big factor was that the Nintendo DS had been well received by so many people.
The release of the Nintendo DS was based on our own beliefs concerning what people wanted, and the DS clearly resonated well with consumers. This success spurred us on to form our next set of beliefs about the market for Wii.
Yes, the Nintendo DS proved that it's okay to have a variety of software, rather than just conventional games. This proved to be a major consideration when creating Wii's Menu screen. We felt that people who want to play games should be able to do so, while people who are interested in other features should be able to enjoy those Channels.
This vision was pursued with absolute conviction, at least by the people that attended those system function meetings. It's true, however, that there was initially a divergence of opinion with some members of the company who hadn't yet had access to all this information. Whenever that happened, Tamaki-san would scramble into action to shed some light on our vision using that "passion" of his! (laughs)
Well, of course, it was difficult for them to tell just how interesting the individual Forecast or News Channels would be by simply looking at the completed Menu. I guess this reaction was only natural. I mean, looking at just the news or weather on their own, you will question how interesting they'll be, won't you?