A Fresh Way to View Your Photos
Kawamoto-san, how did you feel when you were asked to create a Wii Channel, after having produced two Brain Training titles which proved to be exceedingly popular? Did you wonder why you hadn't been asked to develop a regular game?
I'd be lying if I said that thought hadn't crossed my mind! (laughs) But as someone with a small son and daughter, I naturally take a lot of pictures of them which I then sort and view on my laptop. I know how troublesome that can be, so I was very interested in the opportunity to develop the Photo Channel. If you show photos to children on a laptop, they're more interested in playing with the keyboard. That's why when Iwata-san gave me the concept of seeing digital camera pictures on the TV screen, I knew exactly what we should be aiming for. In a sense, I was happy when you asked me to develop this Channel, as this was something I had wanted myself.
That might be the reason why the time between me asking you to work on the project and the completion of the prototype version was so short! I was genuinely surprised that you were able to produce it that quickly.
I think the reason for that was that I use my digital camera all the time and often wonder why things couldn't be more like this, or that. That's why I had a clear idea of how to approach the project.
The basic set-up for viewing photos, zooming in and out, the pixelating and even the Slide show features were all in place from the earliest stages of development.
Of all the Channels, this is the one which was the most fully-formed at the earliest stages of the project. When people were shown the Photo Channel, they realised what Wii is actually capable of, and in this sense it spurred on the development of all the other Channels. This is similar to what happened when Kawamoto-san and I began developing Brain Training.
Yes, there are similarities. At that time, looking at the available DS software, I was always wondering why there were no titles where all you have to do is write on the screen. Then Iwata-san asked me to develop arithmetic software, which would later become Brain Training's Calculations x 20 mode.
When they were asked to adapt Dr Kawashima's ideas for the DS, the first thing Kawamoto-san and his team came up with was Calculations x 20. The prototype at that stage was also very close to the finished article.
There was a lot of fine-tuning remaining to be done, but the basic structure was in place, and the enjoyment felt when you gave it a try was there from the start.
Kawamoto-san, you're a software director, but you have your roots in programming. This ability to program is a great strength. In other words, if you have an idea, you can actually put it into action yourself without having to draw up a specification document plan, or anything like that. This makes things a lot faster. Since I also have a background in programming, I can really understand where you're coming from.
That's the first time I've heard that! (laughs) That's one way of looking at it.
For me, it was important that someone with no technical knowledge would be able to pick it up and use it. I think the experience of working on Brain Training influenced me here. This is getting a bit detailed but, on Brain Training, the game was conceived from the start to be controlled using the Touch Screen. We therefore had a number of buttons on the screen which clearly indicated to the user what would happen if they touched them. If Brain Training had used conventional controls, in other words, the +Control Pad and a number of buttons, then anyone who used it would first need to understand what each button does. Using Touch Screen controls on the other hand means that the user can simply press the button they want directly. The most vital thing is to ensure the user knows exactly what is going to happen when they push a particular button. That ease of use which we had been seeking for Brain Training was something we were able to bring to Wii. Specifically, I insisted that we did everything we could to eliminate anything confusing from the screen. This enabled people to use the scrolling and zooming in and out controls intuitively, even if it was their first time. As I worked on this project, I always had the image of a family of four or so sitting around the TV, laughing and having a good time. This meant that I made absolutely sure that, for instance, there were no difficult words on-screen. This was the same as Brain Training.