Aiming For Worldwide Mii Communication
This time we're going to discuss each Channel in turn. We have a couple of new faces, so Kawamoto-san and Nogami-san, could you tell us what aspects of Wii you were responsible for and what you worked on before that?
I was the director of the Photo Channel, the Forecast Channel and the News Channel. Before working on the Wii project, I directed Brain Training and Brain Training 2 for the DS.
I was one of two directors of the Mii Channel on Wii. Before that, I worked as the director of Animal Crossing for the DS.
Kuroume-san, as the overall coordinator of the Wii menus, will be joining the discussion again.
Let's begin by discussing the Mii Channel. Can you tell us where the idea for the Mii Channel came from, and how it came to be included as one of the Wii Channels?
For some of the Wii software I was working on, there were plans to enable the player to design their own character who would then appear in-game. Independently of those plans, there was a project to develop software for the DS that, in the same way, would allow you to design your character's face. You could then have fun exchanging these faces with others. One day, Iwata-san told me about this DS software and as I was so impressed by it, and it was so close to what I had been imagining myself, it ended up being adopted for use in Wii software. As we were working on making it into an independent game title for Wii, out of the blue it was decided that it would become one of the Wii system functions...and I'm still getting over that surprise! (laughs)
This is the feature for the original Wii software that Mr (Shigeru) Miyamoto referred to as "kokeshi" (traditional cylindrical dolls), isn't it?
That's right. It's an idea that Miyamoto-san had wanted to realise for some time. The original plan was to develop three games in which the same characters designed by the player would appear. The Mii Channel is that concept taken beyond those three games, and broadened to encompass the entire Wii.
The decision to include the Mii Channel among the system functions was one which was taken, if not recently, then at an advanced stage of Wii's development. Kuroume-san, you were involved with all of the system functions. When the Channel features were nearly finalised and you learned that an entirely new channel for creating caricatures would be included, did you not feel that suddenly an uninvited guest had arrived at your front door?
I remember thinking: "They really are serious!" (laughs) Both you and Miyamoto-san were completely committed to the idea.
Miyamoto-san was always talking to me about making something like the Mii Channel. At that time, I found out about some prototype software for the DS that allowed the user to edit character faces. I thought that this might be just what Miyamoto-san was after. When I showed him the prototype software, his reaction was positive so I thought that we should try developing it further. The project began when I sent the staff responsible for that DS software to work with Nogami-san.