Fun For the Entire Family
Lying at the heart of Wii are the "Channels", a concept unexplored by any other console. I'd now like to discuss the background behind their development, but rather than start by discussing individual Channels, I've gathered three of the people who helped to lay the foundations of this project. Gentlemen, please introduce yourselves briefly. Starting with you, Aoyama-san.
Here at Nintendo, this is what we call the IPL, or Initial Program Loader, isn't it?
That's right. I was in charge of the team that decided what IPL features and system functions would be contained within Wii.
I'll ask about your team in a little more detail shortly. In the meantime, Kuroume-san, please introduce yourself.
Certainly. I oversee the user interfaces of all software in EAD. In short, I'm responsible for the software menus and user interface design.
In other words, if someone is creating some kind of menu, they'll come and talk to you. You've also handled the startup screens of a number of consoles, haven't you?
So, your job is to deal with the first screen that is displayed when you start up the console. Finally, Tamaki-san.
I was in charge of the direction of the Wii menus and the "WiiConnect24" project. I also helped manage projects concerning system functions.
You were conceptualising Nintendo's next console release well before the Wii project officially started, right? It might be fair to say that you've experienced more Wii presentations, both internal and external, than anyone else!
Broadly speaking, you three are the core members of the IPL project, which determined what kind of functions would be contained in the console. First, however, it might be somewhat confusing for readers accustomed to existing game consoles to understand what we mean by a "system function", so Aoyama-san, could you please give us a brief explanation?
Certainly. When talking about the IPL, it might help to imagine the screen displayed by the Nintendo DS immediately after it starts up. Software inserted in a Nintendo DS won't load right away. Instead, the user will be taken to a menu where they can choose to load a Nintendo DS title, a Game Boy Advance title, or the pre-installed PictoChat program. This kind of system software, used to start other programs, is known to us as an IPL, or Initial Program Loader. As I said earlier, it's equivalent to a computer's OS, containing system settings such as the clock etc. For all systems up to and including the GameCube, IPLs worked in the background, and were simply used to start up software or configure the system. With the DS, however, because it included the "PictoChat" software, the user became more aware of the IPL's existence. So, it might benefit the reader to think of the Wii IPL as a greatly expanded version of the DS's.