Kuroume-san, you've overseen the entire Wii Channel project. What does it feel like to see Channel after Channel come to fruition and operate within Wii?
Ah, I heard that a lot too. Some people even suggested that it's not Nintendo's policy to bundle software with our hardware. As I've said many times before, Wii is the way it is simply because we want it to appeal to as broad a range of people as possible.
That said, a lot of people were taken aback at first, and asked whether we needed so many Channels, or if we couldn't introduce them more gradually. I'd then explain the concept just outlined by Mr Iwata, and they would gradually come to see the bigger picture. Interestingly enough, it was the same people who had initially asked whether there was any need for so many Channels who, after trying them out, would be asking for more Channels to be added! The very same people!
Regarding the Channel panes, there was also some talk of organising them in a multi-layered way at first, wasn't there? At present, old titles that you purchase via Virtual Console will be displayed as separate Channels, but in the initial days of development we thought about organising them in folders. There would be a folder for NES games, a folder for SNES games and so on.
Of course, I think we were correct to choose the current front-end. The first one we came up with had the Virtual Console as a single Channel, containing folders for each console, as you said. The user would have to then go through the layers of folders to select a game. But since our concept was for Wii to start quickly, and for the user to be able to start playing as soon as possible, it didn't really seem to make sense to go to the trouble of placing games within such a deep folder structure. In our simulatons of how the front-end would actually be used, a number of people felt that it would be more satisfying to have all the purchased games lined up on the first screen. If games like Mario or Zelda were placed alongside the News and Weather Channels, then people with no interest in games might be more likely to give them a try. We therefore settled on the current front-end, and this decision allowed us to stay true to our concept for Wii.
The exciting Channel experience we have at the moment, with all the features lined up together, would have been lost if we had gone ahead and created that multi-layered structure. So, looking back at the development of the Wii Channels, it wasn't a matter of asking what could be added. Rather, when deciding the final specs, I think we were asking what could be discarded, and what to avoid. Our Channels appear full to the brim with ideas, but we actually cut out a huge number of them. It was vitally important that someone made a clear-cut decision about what to retain and what to get rid of. I think the right decisions were made.
Yes, I think so. And while this is only my personal opinion, I really enjoy seeing the 48 panes, many of which are initially empty, gradually fill up with Virtual Console and other software, creating my own kind of screen.
I feel the same. I want to fill them all up at once! It really bothers me if there's a gap! (laughs)
In that sense, the fact that we had a cross-departmental team determining Wii's system functions really helped. A host of departments were able to share a variety of ideas right from the start, ideas that would be put to good use solving a number of different problems. For example, when the rather amusing Mii Channel scroll function was completed, one person who saw this asked about it and straight away incorporated it into his own Channel. So we were able to exchange ideas with each other, absorb the good ones and proceed in the most efficient way possible, both in terms of time and getting the best features we could.
There have been cross-departmental teams in the past, but the System Function team may have been the broadest team ever put together in the history of our company, covering the widest range of departments.