Morimoto-san, when you actually met the Retro staff, did your impression change?
It did. When I actually met them, I thought, “Wow, they’re incredibly cheerful!” That was my reaction, and I was relieved. (laughs)
I believe they were already very familiar with Mario Kart as well, correct? Since they’ve all liked and played Nintendo games for a long time.
At the same time, they’d also made Donkey Kong Country Returns and the Metroid Prime series9, and I’ve always been impressed at how amazing the graphics in those were, so I went into that meeting filled with respect for them. 9Metroid Prime series: The series includes three titles: Metroid Prime (Nintendo GameCube, 2003), Metroid Prime 2: Echoes (Nintendo GameCube, 2004), and Metroid Prime 3: Corruption (Wii, 2007). Metroid Prime and Metroid Prime 2: Echoes were also released for the Wii console in 2009 as part of Metroid Prime Trilogy.
At first, when I had the opportunity to explain to Retro how we were making the character and kart designs, they asked specific questions like, “Should we make this part this way?” right then and there, their enthusiasm really came across. I was sure then that we’d be able to work together.
First we had Retro come here, to Nintendo, and after that we went to visit Retro.
That’s right. And, we started development just after they’d finished Donkey Kong Country Returns, in December, when everything was beginning to look a lot like Christmas.
I was excited and nervous, all at the same time. Just going to Japan was a lifelong dream of mine; I’d always wanted to go there. Then, too, I’ve always been a very big fan of Nintendo, so it was just an amazing visit. It was great to meet a lot of the different members of Nintendo who have worked on games throughout the years. It was just an amazing experience.
There’s a special difficulty to creating Mario Kart. You have to balance several things: you have to design courses that will make for an interesting racing game, you have to create visuals that will satisfy today’s gamers, and you have to express a feeling of lots of variety within 60 frames per second.10 1060 frames per second: Animation using 60 image frames per second. The more frames there are, the smoother the animation.
But there’s a conflict in that, isn’t there, in creating strong visuals and also showing them at 60 frames per second? How did you resolve that conflict and make this a reality? Morimoto-san? Tom-san? What do you think?
Yeah, that’s correct. I thought that was a great way for us to start because we had the knowledge of what the overall course was. That made it a perfect balance of some knowledge we could work with while we were learning the tools and the new methods that EAD uses, some of which were different from Retro in terms of that we hadn’t developed on Nintendo 3DS software before, obviously. So it was a perfect challenge to redo these particular courses and to learn lessons about the development process while we were doing that. Then we could carry that over when we were learning about the design process, about what makes a good course from a design perspective. We also learned that from those courses as well, so I thought it prepared us for making the new courses very well.
So you mean, by beginning with classic courses, you were able to get used to developing Mario Kart, something you hadn’t done before. Since you also learned about the courses and about the unique traits inherent to the Nintendo 3DS system, it turned out to be extremely efficient.