Our second session on Mario Kart 7 covers the in-house staff. Yabuki-san, who was a topic of conversation in Iwata Asks: Mario Kart 7, has come today, and Konno-san is here again. Let’s start introductions with Yabuki-san, who’s next to him.
I’m Shiraiwa, also from the Software Development Department. I was program director.
Let’s start with you, Yabuki-san. Last time, everyone from Retro Studios1 said that when they first met the Nintendo staff, you gave a toast that made quite an impression. May I ask what you said? 1 Retro Studios, Inc.: A game development company in Austin, Texas. It was established in 1998 and has been involved in the development of games such as the Metroid Prime series and Donkey Kong Country Returns.
(tilting his head) To be honest, I don’t really remember. (laughs) I do remember saying something like, “Retro Studios and EAD will become one team.”
Maybe it was his haircut that made an impression. Just joking. (laughs) He made a presentation there about what kind of game Mario Kart 7 should aim to be. He placed special emphasis on how the Mario Kart series2 is for everyone to get excited playing together. That might sound like nothing special, but he gave a proper explanation laying out what the concept was. Perhaps that was what was so impressive. 2 Mario Kart series: A racing game set in the Super Mario world. The first game, Super Mario Kart, was released in August 1992 in Japan for the Super Nintendo Entertainment System. Mario Kart 7 is the seventh game in the series.
I would say it’s a kind of communication tool played together with everyone. It isn’t just game software. I want it to be a kind of daily communication.
That’s like what Konno-san said recently - in the Iwata Asks video on Nintendo Direct3 - about Mario Kart being a competitive communication tool. 3 Nintendo Direct: A new trial by Nintendo to deliver new information about Nintendo games directly to the people who visit the Nintendo website. It went live on October 21, 2011 in Japan.
Yes. It has to be a game in which everyone has a fun time racing and can win one time or three times or even take first place overall. I think that’s different from other games.
It is true that when skilled players and not-so-skilled players race each other in Mario Kart, the more skilled player doesn’t always win, so everyone who participates has to be able to enjoy it in accordance with their own skill levels. But the results of the race don’t just depend on the luck of how the items appear. The player also has to be able to think, “It’s a result of my driving.” That balance is unique in this game.
That’s right. We’ve tried to make it so that even if you lose, you get a certain something out of it to make you think, “That was fun!”
This time, you did about half of the design together with Retro Studios. Shiraiwa-san as program director and Nagata-san as the one in charge of music, what did you two think about that?