No, they weren’t.
I’d like to ask about the communication feature that just came up. Mario Kart 7 supports all the communication features of Nintendo 3DS system, so it’s on a whole new level as a competitive communication tool. Were such features and related specifications included in the first designs?
For example, early on we were making the "communities", where you can easily gather with like-minded players online. But we didn’t think of the Mario Kart Channel8 for StreetPass and SpotPass9 until quite a bit later. 8 Mario Kart Channel: A mode in Mario Kart 7. In addition to exchanging and receiving ghost data via StreetPass and SpotPass, you can interact with other players. 9 SpotPass: A feature in the Nintendo 3DS system that when activated receives various information and content when near a wireless LAN access point.
One feature is you can race people on the Internet over and over even if you haven’t exchanged Friend Codes10 with them. What was your original inspiration for making the communities? 10 Friend Code: An ID automatically generated when using Nintendo Wi-Fi Connection*. When players exchange codes, they become “friends” and can then enjoy playing together wirelessly.
At first, we wanted to include a feature where friends could gather like this directly on Nintendo 3DS, but schedule-wise it was tight and wouldn’t fit. So I said, “I’ll do it with Mario Kart 7.” Having said that, I knew I had to think of something and drew a rough plan on a big sheet of paper.
The reason you want to become friends with someone through Mario Kart is because you want to race them. Until now, if you played someone once on the Internet and wanted to play that person again, the only way was to register them as a friend. Then someone suggested to include a way of making it easier to gather, so it would be easier than registering a friend and it would be happening more often than the once-in-a-lifetime chance encounter you may have with someone that’s somewhere in the world.
Oh, absolutely! You can play it so easily, but one way to play with a community is to decide the rules. That is a lot of fun! (laughs)
You can limit the ways items appear, like having a race in which only bananas appear. After three laps, there are bananas everywhere! (laughs) You can play a different way than before.
Battles are pretty intense when you play with the rule that only Bob-ombs appear! There was a minigame called “Bob-omb Blast ” in Mario Kart: Double Dash!!.11 It’s as fun as that! The programmers got together and played during testing. 11 Mario Kart: Double Dash!!: A racing game released for the Nintendo GameCube system in November 2003 in Europe.
The good thing about this idea is that while it’s rather small, it changes gameplay in big ways. There have been games in which you could determine the rules, but when you combine that with a community, the benefits multiply. Was it in the designs from the start?
But the returns for the effort of putting it in seems huge. It totally changes gameplay. When ideas for making a game fun are popping up one after the other and if these ideas don’t take that much effort or cost much to put it in, the game polishes up nicely and speedily. By the way, where did the idea for the Mario Kart Channel come from? It’s similar to, yet different from, the Mario Kart Channel for the Wii console.12 12 Mario Kart Channel for the Wii console: A game mode in Mario Kart Wii that allows players to download ghost data and participate in competitions via WiiConnect24*.
Uh-huh. When I heard that you were helping with nintendogs + cats, I talked with Konno-san about whether Mario Kart would be alright. (laughs) 13 nintendogs + cats: A communication game released for the Nintendo 3DS system in February 2011 in Japan.