It All Began with a Yakiniku Party
Today, for the first part of the Iwata Asks on Mario Kart 7, we’ve gathered the members of Retro Studios1 from Austin, Texas in America and staff members from the Entertainment Analysis & Development Division (EAD). Right now it’s morning here in Kyoto, but in America it’s night. I’d like to thank all of you from Retro for being here with us at such late hours. I’m looking forward to talking with you today. 1Retro Studios, Inc.: A game development company in Austin, Texas, America. It was established in 1998 and has been involved in the development of games such as the Metroid Prime series and Donkey Kong Country Returns.
We’ve actually been developing Mario Kart 7 in cooperation with Retro Studios. It’s the first international development in the Mario Kart series2, and today I’d like to discuss how it came about. First, then, let’s have everyone introduce themselves. 2Mario Kart series: A racing game set in the Super Mario world. The first game, Super Mario Kart, was released in August 1992 in Japan for the Super Nintendo Entertainment System. Mario Kart 7 is the seventh game in the series.
I’m Konno from the Software Development Department of EAD. I was the producer for Mario Kart 7.
I’m Morimoto from the Software Development Department of EAD, and I’m the art director. For this game, I coordinated all the graphics, and where actual operations were concerned, I worked with the people of Retro and the EAD staff on course design.
I’m Ishikawa from the Software Development Department of EAD; I was the lead artist for the characters and karts. I coordinated the character and kart designs, and with the rest of the EAD staff worked with Retro on the model production and animation production.
I’m Ichijo from the Software Development Department of EAD. I was the main coordinator between EAD and Retro, and was in charge of translating all the communications. I also supervised the planning.
My name’s Ryan Powell. I was the lead artist at Retro Studios, and I worked on environments, on the courses for this game. I was in communication with Morimoto-san for a good deal of the project.
My name is Vince Joly. I’m the art director at Retro Studios, and I oversaw all the artwork on the courses and the characters and the karts on the Retro side.
I’m Tom Ivey. As the lead planner for course design, I was in charge of creating the courses with the staff of EAD.
Okay, let’s start with Konno-san. Retro is practically on the opposite side of the globe from Japan. Could you tell us how our two companies came to make Mario Kart 7 together?
Oh, sure. I wasn’t expecting that. (laughs) Understood. Let’s see; the plan for Mario Kart 7 originally got its start at the beginning of 2010, at the same time as nintendogs + cats.3 The release of nintendogs + cats was scheduled first, so in the beginning we put more effort into creating that game, and had a tiny group of eight people working on Mario Kart 7. That said, when we got to the stage where we’d really be getting down to business on Mario Kart 7, lots of titles were underway in the department, and we had a problem: we didn’t have enough members to develop the game. 3nintendogs + cats: A simulation game released for the Nintendo 3DS system in February 2011 in Japan.
To be completely honest, we decided to extend the production for The Legend of Zelda: Skyward Sword4 so people you were expecting to have some time weren’t available, right? 4The Legend of Zelda: Skyward Sword: An action-adventure game released for the Wii console in November 2011.