Games in the Sakaguchi household
The second half of development seemed to be quite enjoyable, Sakamoto-san, but at the start of the development process you were writhing in agony trying to create the story, weren’t you? (laughs)
I watched the whole process of you agonising, being unable to arrange the story neatly in your own mind.
When it comes to writing stories, when you’re able to write you can just write effortlessly, but when you’re unable to write, you really can’t write a word. I think the fact that I’m not a professional fiction writer is also a factor in this. For this project, I really couldn’t write anything at all. I’d have all the material ready, but then I’d start getting doubts like ‘are these two parts properly connected?’ or ‘isn’t this a bit strange?’, and I’d feel like I’d failed on every count...
This might be overstating it slightly, but at one time I felt I’d gone a bit neurotic.
While I think that is indeed an overstatement, it was clear that you were rather troubled. (laughs)
That kind of thing does happen, it’s true. When plot foreshadowing and mysteries start to get tangled up, the general outline starts to look like something different to what you’d intended. You start to feel that it’s been distorted.
That’s right. After you’ve calmed down, however, you look at it again and sometimes realise this is not actually the case.
Once you’d got yourself out of that predicament though, Sakamoto-san, you got more and more involved with development on a micro-level and ended up doing pretty much anything and everything, including working hard on making detailed timing adjustments and things like that. For Metroid: Other M, you thought you’d try and seamlessly fuse parts that you wanted to be fun to play as a game with parts where you wanted to present the story. What kind of thought process did this involve for you, Sakamoto-san, and what kind of thing was the starting point for your thinking?
When we made Super Metroid19, we incorporated a bit of storytelling in the production, inserting, right at the end when Samus is just about done for, the scene where the baby Metroid comes to rescue her. There was quite a lot of disagreement among the staff when I decided to do this, questioning whether it would be a case of completely taking control away from the player. 19 Super Metroid was an action game released for the SNES in March 1994 in Japan and in July 1994 in Europe. It was the third game in the series.
So they were asking ‘it’s a game, so is it really ok that the player can’t control it?’, were they?