Page 3
Okay, so that concludes the introduction to my game development history and now I’d like to turn to today’s topic.
Why is it that someone like me is standing up here? What was it that Mr. Iwata was wondering about?
Actually Mr. Iwata was curious about my game development methods and this led me to the theme of the speech I’d like to make today.
Mr. Iwata was curious about how one person could work on a serious game with an involved story like “METROID: Other M” and at the same time work on comical and eccentric titles like “TOMODACHI COLLECTION” and “WarioWare: D.I.Y.” He was looking for an explanation as to what my stance was and what my approach was when creating games that are completely opposite.
When Mr Iwata suggested this to me, I found myself slightly perplexed, mostly because I had never actively thought about it.
Okay, so for the sake of explanation, I’d like to give names to these games of differing types – I will call METROID-type games “serious” and Wario-type games “comical.” By the way, Mr. Iwata doesn’t find it odd that I’m able to negotiate working on polar opposite “serious” and “comical” type projects, rather it’s that he finds it puzzling that I can create something with a “serious touch” at all. I am well aware that Mr. Iwata thinks of me only as “someone with the comical touch.”
I’d like to take a moment to talk about one film director that I came across in my youth. His name is Dario Argento17 and he is an Italian film maker. He is most well-known for his films, Suspiria18, and Deep Red19. Without a doubt, Deep Red has had the greatest inspiration on my creative process. I’d always been interested in scary movies, but at the time, there wasn’t one that I could really get behind. I always felt some frustration as they’d leave me feeling that “there was just something missing” about them. That is until I came across Argento’s films. I was really taken aback by the originality of his technique. The style that I’d been looking for all along was there. I discovered that without a doubt, I wanted to create things in the manner like Argento did. This is how I understood the components of his technique.
17 Dario Argento is an Italian film director who has been involved with numerous horror films.
18 Suspiria was a horror film released in 1977. It became known for its tagline (translated from Japanese) ‘’Be sure not to watch it alone’
19 Deep Red was released in 1978 in Japan, and was marketed there as ‘Suspiria Part 2’.
A creator can control the “mood,” ”timing,” ”foreshadowing,” and “contrast” to scare his audience. “Mood” can be set by the music one chooses. The music Argento used was progressive rock20. The almost indifferent echo of the stiff and robotic progressive rock sound directly brings out that feeling of terror in the audience and is far more effective than the music used in any other horror movie. And Argento effectively stopped the music at very specific moments in his scenes and did things like using sound effects to change the mood.