All sorts of things, but as you can imagine, there was a lot of trial and error involved with making the game controllable with just one Wii Remote. Every time a new member of staff would join the project, they’d inevitably ask ‘why aren’t we using the Nunchuk?’ Of course, there are only a few buttons that can be used on just one Wii Remote, so we had many, many button meetings about how Samus’s diverse movements should be controlled.
So even though they were programmers, they would think of their own ideas and actually try constructing them?
That’s right. I think they slightly overdid it, however, and I felt we were rather flooded with ideas. There was a lot of trial and error on this project, experimenting with how to record these ideas and how we could fit them into the game.
It must have been difficult because you couldn’t just flatly refuse things that had been created in good faith.
Exactly. The capacity of the Wii discs was also an issue. At first I thought we’d easily be able to fit everything onto one dual-layer Wii disc. Then however, there were all sorts of additions upon additions...
When I was told ‘the game is barely fitting onto a dual-layer disc’, I must admit I thought it was a joke for a moment! (laughs)
It was a really close call in the end. When I said: ‘We can only fit a few more minutes of cinematics’, Sakamoto-san would count the seconds as he edited the cinematics himself. He’d say things like ‘I’ve shaved off two seconds here, so it’ll be fine, right?’. (laughs)
Sakamoto-san was so obsessed with this project that he was even counting seconds, it seems. A little bit of perseverance can make a big difference to the value of a project that lasts eighteen months or two years. Having said that, persevering on all fronts will mean a project will never be finished, so it’s a matter of balance.
Morisawa-san, you’re the one who created the documents to specify the visuals of Metroid and distributed them to Team NINJA as well as to Kitaura-san, Nagasawa-san and others in charge of the cinematics, aren’t you?
That’s right. I produced a huge volume of documents, the stack was as thick as several phone books.