You’ve both been involved in making games for many years now. In making games, what has been your belief on how you can have an effect on on people’s emotion? What do you think, Sakamoto-san?
As I mentioned in my speech at the GDC23, there are certain elements that are required when I try to touch and move the players’ hearts: Firstly, you need to create a mood. You then need to make sure that all the plot foreshadowing is tight, and that the ‘timing’ is correct. The other element that’s required is... Erm... What was it again...? 23 GDC is the acronym for the Game Developers’ Conference. It is the world’s largest conference aimed at game developers, and is held annually in the USA. Sakamoto-san’s presentation at the GDC is introduced in part 6.
Ah yes, that was it. (laughs) I think that if these techniques are well-controlled within the flow of the story, people can be surprised or scared; can laugh or even be moved to tears.
Sakamoto-san, you think that players’ tears, their chuckles and their feelings of shock all exist in the same domain, and this is an area you enjoy exploring as you make your games, is that right?
So, that’s why you said at the GDC that your wide range of creative endeavours actually all have exactly the same roots, then, Sakamoto-san?
That’s right. Also, and I don’t think I mentioned this as one of the elements at the GDC, but ‘the resonance of words’ is also something that I think should be considered extremely important.
I’ve always been the type to be really obsessed with words. I even took care of the entire script for Other M - that’s how important I consider ‘the resonance of words’.
When it comes to the resonance of product names too, once Sakamoto-san thinks ‘this is it!’, he insists on it very strongly, even though he can’t give a theoretical explanation for it.
That’s because resonance is something that’s difficult to put into words, isn’t it? It’s not a matter of theory.
There are definitely times when even the slightest mistake with the timing can spoil everything. Surprisingly, though, such things are sometimes not noticed by the people actually working on the game. You therefore need to be really thorough in making adjustments to things like this, which is why it was necessary for me to get directly involved with the development of Other M.
That’s why you had to go around asking people at the other company ‘who’s going to be the last to leave today?’. (laughs)