At that time, we had just shortened the New Super Mario Bros. U courses and increased the difficulty, but when you played them, they really were good. Even on courses we already knew, the variations on gameplay broadened, and it felt very fresh to play. But we hadn’t yet thought of making lots of downloadable content.
You wouldn’t usually think of changing all the courses from the existing game to have them available as add-on content! (laughs)
Besides, when making New Super Mario Bros. U, we had tried to pack in as much as possible to use up all the ideas the staff had. So toward the end, when Tezuka-san said what he did, I thought, “Can we make another game?” And, to be honest, I was really uneasy.
The courses may be short, but it was like they had just run a long marathon, and then when the goal was right before their eyes, you said, “Go and run another half marathon.” (laughs)
When development of New Super Mario Bros. 2 for Nintendo 3DS was over, some course developers had their hands free, so I brought them in.
Exactly. Both games may have been in the New Super Mario Bros. series, but making a game for a handheld system and for a home console are two different things. I hoped that by bringing in a new team, we could make something new. I knew I was asking the absurd, but I told the staff to get started and see.
A bunch of people raring to go joined in and chattered away as they began making more.
Yes. Those who joined in later on made courses at a much faster pace, and I was worried about whether the original developers would be all right. But perhaps those who joined later stimulated them, because a lot of ideas started gradually coming up, so I think that Tezuka-san was right to bring in new blood.
And, for example, when it comes to making courses, a Wii U team assumes multiplayer gameplay, so they tend toward wide courses. But the staff from Nintendo 3DS assumed single-player gameplay, so I think we were able to introduce a new feel to the New Super Mario Bros. U courses.
And everyone worked so fast that I thought we would be done sooner than I expected.