Sugimori-san, what else did you think when you heard Masuda’s “policy speech”?
A Brand New Pokémon World
I was somewhat reluctant, of course, but I also trusted the fact that he wasn’t wrong.
Yes. It’s my role to rein things in when they start to go overboard, so they don’t stray outside the boundaries of the Pokémon games.
So even as you broke down your customary way of making the games and the rules that govern them, it was your job to make adjustments so that they still felt like Pokémon games.
Exactly. But when the policy speech is a little over-the-top, the way I apply the brakes turns out to be just right. I always brake with an equal force, so the more powerful a start we get, the more different the end result is. The higher the hurdle, the higher you can jump.
The planning sheet prepared for the policy speech this time was about 200 pages long and contained a thorough explanation for each element of the game. For example, what it means to cross a bridge and how we would present participating in another player’s game were described in full detail.
This time, you were tackling a lot of new challenges, so there was a lot more to explain.
And while you usually add an all-new region with each completely new game, the whole atmosphere changed a lot this time.
Mostly because I strongly wanted to make a big change. Also, I once had my music arranged and had it performed in Pokémon concerts.9 9Pokémon concerts: In 2006, to commemorate Pokémon’s tenth anniversary, Pokémon Happy Birthday Concerts were held at four locations around Japan. The music was arranged by composer Shigeaki Saegusa.
Yes. I had concerts held in Kanto region (Kanto), Kansai region (Johto), Kyushu region (Hoenn) and Hokkaido prefecture (Sinnoh) in Japan to represent the regions in the Pokémon games, and when I thought about where I would like to hold another one if we could ever do it once more, I thought New York would be good, because there are lots of famous theatres for musicals and opera in Manhattan. But there were so many problems involved — like flying all the musicians and instruments to the U.S. — that it never happened.
So the idea of setting the games in a place like New York was inspired by your idea for a concert location?
Yes. (laughs) For some reason, New York came to me as something appropriate to follow Sinnoh, image-wise.