Now I’d like to ask about something entirely different. Masuda-san said he wanted to make big changes because you were making a completely new sequel for the same hardware, but Pokémon is Pokémon, so there are some things you just can’t change. Sugimori-san and Masuda-san, I’d like to ask you if there are any parts when you’re working on a Pokémon game that you hold sacred and don’t want to change. Sugimori-san, would you go first?
These games come after those two and the hardware is the same, so I knew people would not be tempted to play them unless we really surprised the players.
So everyone on the team was working under that pressure. But whenever we asked ourselves “What is Pokémon?” there were always some things that we couldn’t change. You can tell what we considered inviolable by looking at what didn’t change this time.
Oh, I see. You changed a lot, so what you didn’t change must be what’s important for making the Pokémon games be Pokémon games.
That’s right. After all, beginning with a professor speaking is surprisingly important. That alone makes a game feel like a Pokémon game.
Part of Pokémon-ness is beginning with a professor asking you to choose a Pokémon.
Yes. Another thing is a certain down-to-earth characteristic. Until now, the stories have been small in scale — set in Japan, telling the tale of one young boy’s summer. That’s the basis for the Pokémon games.
Yes, it’s like an extension of that. The basis for the Pokémon games is the development of a story in a land the size of part of Japan, which is about a regular boy without any special powers, but who sort of goes out and catches bugs and grows up a little in the process. This time, the setting is a place like New York, so the scale is big, but we kept that basis in mind when designing all the characters, and, well, how should I put it? We tried not to create anything that was too out of place or to veer too much into fantasy. I think a sense of being grounded and of being an extension of the real world is important.
I see. Masuda-san, what do you think is important to preserve in the Pokémon games?
You changed so much but didn’t change that. I understand that’s because you were certain that changing it would stop it from feeling like a Pokémon game.
Yes. The reason we explain in an orderly fashion what the Pokédex is, that there are gyms, or that there are Pokémon Centers, and so on, is that we consciously wanted players to fit right into the world as soon as possible.
You kept the same structure as previous Pokémon games up until crossing the big bridge because you didn’t want players to be confused about how to play the game.