Making a Completely New Sequel for the Nintendo DS
Today we are at The Pokémon Company.1 I would like to “ask” about Pokémon Black Version and Pokémon White Version, which are just about to be released. Producer Ishihara-san is here, as well as Masuda-san and Sugimori-san from Game Freak2, the main developers of the game. Thank you for coming. 1The Pokémon Company: In addition to brand management of everything related to Pokémon, including video games and the card game, the company operates six Pokémon Centers around Japan. Founded in the year 2000. 2GAME FREAK, Inc.: The video game developer responsible for the Pokémon series and other titles. Founded in 1989.
First, I would like to ask how you began talking about making a second completely new pair of Pokémon games for the Nintendo DS. I suppose I should ask the director about this.
Yes. I had always wanted to make a second generation of games for the Nintendo DS. Because the Nintendo DS has spread around the world to such an amazing degree.
Exactly. If possible, I wanted everyone to own at least one, and began development with that huge ambition.
Just like the last pair of games, Pokémon Black Version and Pokémon White Version will be coming out for the Nintendo DS, but your basic stance when you began this time was quite different than it was for Pokémon Diamond Version and Pokémon Pearl Version 3, wasn’t it? 3: First released for the Nintendo DS system in Japan on September 28, 2006.
Yes. Since this generation would be presented on the same system, I was extremely worried that it would turn out to be basically the same as its predecessor. If we tried to make it the same way as normal, I thought the games would turn out to be similar to Pokémon Diamond and Pokémon Pearl.
You began with the question of how you could—for lack of a better way of putting it—break down everyone’s image of what Pokémon games should be like on the Nintendo DS.
Yes. Working on the series for so long, our mindset had become fixed. Trading Pokémon by going to a Pokémon Center had become a matter of course. We first needed to break down those fixed conceptions.
You decided to use this opportunity to rethink certain things that had built up over the long history of the Pokémon games, such as how you make them and the rules that govern them.
Exactly. Also, I’d always made the Pokémon games with a desire to see everyone from children to adults play them, but it wasn’t uncommon for players to move from primary school to secondary school to university and then feel as if they had graduated from Pokémon. I really found that to be regrettable. So I thought long and hard about what would keep me playing year after year. I re-examined the games from a variety of angles, like “Would I play a little longer if cutting-edge elements were added?” or “What about using Japanese kanji characters instead of hiragana?”
This time, instead of using just hiragana, you can select kanji mode *. *(Editor’s note: In the Japanese version of the games, players can choose either the kanji or hiragana modes depending on their reading skills, which changes the types of the characters in which the dialogue is displayed. The English version only has one reading mode.)
So after Pokémon Diamond Version and Pokémon Pearl Version came out and everyone at Game Freak was making Pokémon Platinum Version 4, you were examining the games from a number of different angles and thinking about how you could make them so that players never “graduated” from them. 4: First released in Japan for the Nintendo DS system in September 13, 2008 as the new version of .