Lastly, I’d like to ask each of you to say something to the fans who are looking forward to the games. Masuda-san, would you please go first?
Sure. When it comes to the scenarios, I came up with some of them myself, but it was Toshinobu Matsumiya who pulled them all together.
Matsumiya-san has been in charge of scenario and characters for the Pokémon games ever since Gold and Silver.
He skilfully leads the players along, increasing their level of excitement, and thoroughly getting his message across, while also deftly building up events and establishing Gym Leaders and the characters of Team Plasma. I think the scenarios are different than we’ve seen before, so I can’t wait to hear what players have to say when they start playing without any prior information and eventually reach the end.
Previously when you created a party in the series, you would mix in Pokémon that you knew somewhat well, so the party tended to reflect your preferences, and there was a certain feeling of trust and familiarity, but...
In each new game, the first Pokémon you get from the professor is always a new one, but it was easy to get other Pokémon that you regularly depend on.
Up until now, you’d be like, “I finally got Pikachu!” and keep it on hand from the very moment you acquired it, but all of the Pokémon are new this time, so there’s nothing like that in this world.
Right. It can be a little lonely without those familiar faces, but I think it would be great if players enjoy these games the way they did the original Pokémon Red and Pokémon Green instalments, taking joy in new encounters, and discovering new favourite Pokémon.
This time, there’s a lot of variation in gameplay. But first, I want players to walk straight down the big road. When it comes to the classic flow of Pokémon games—receiving a Pokémon, going on an adventure, enjoying a story, and reaching the ending—these games are the most carefully-constructed ones so far.
That’s right. You can follow your own desires, like “I’ll try playing it like this,” and “When I approached it like this, such-and-such happened.” The games allow you to enjoy both that kind of freedom as well as a solid story. I want everyone to enjoy it to their heart’s content, but to be honest, it’s a tough game to master. (laughs)