When I saw Mario Galaxy 2, I felt like it was really packed full of fun ideas. It was crammed full ever since the early stages of development, but what kind of a process did you go through to achieve that?
Since we were making a full-fledged sequel, we couldn’t just have a new character show up. We needed something to serve as a completely new axis for the game to revolve around. At first, that was the concept of “more,” but later we focused on the concept of “switching.”
That’s when you do something like push a button, and the surrounding world suddenly changes.
Oh, I see. The button changes the environment - and not just a little, but in a big, dynamic way.
I thought we needed something that would make a significantly different impression than the first game. At first, when we had the idea of using the engine from the first game as a foundation, I think everyone thought of Majora’s Mask.
When we made Majora’s Mask after Ocarina of Time, we adopted the “three-day system.”11 That’s a system that suddenly changes the game world. 11Three-day system: Within the game, the world will end once a certain three-day period has passed, so to keep playing the player must return to the morning of the first day.
Oh, so for Mario Galaxy 2 as well, you tried to think of a system whereby you could change the whole game world.
I knew from all the trouble we had with Zelda that you have to get all the various elements to fit. Sometimes you have to give up on things you’ve made up to that point.
I was afraid of that, so I decided we shouldn’t get too hung up on creating a new axis for the whole game to revolve around and I told Hayashida-san that all we needed to do was dedicate ourselves to making interesting contents.
That’s right. Making Mario games has always been about conducting experimental developments for what can possibly be fun ideas, throwing out what doesn’t work, and tying together what’s left over. Koizumi-san and Miyamoto-san told me that, so I decided to change my policy and, instead of getting hung up on the concept of “switching,” to just make something fun.