More Super Mario Galaxy!
We had a special business-trip session of “Iwata Asks”1 for the previous game, Mario Galaxy2, and this time, too, the timing for talking to the Tokyo Software Development Office has overlapped the most intense period of development, so again I’ve come here to Tokyo. Thank you for having me. 1Business-trip Iwata Asks: Iwata Asks: Super Mario Galaxy 2Super Mario Galaxy: A platform game released worldwide for the Wii console in November 2007.
Okay, first could you please introduce yourselves and tell me how you were involved with this game?
I’m Koizumi from EAD Tokyo Software Development Department. I worked on the previous Mario Galaxy as director, but this time there are three directors, with me as producer, offering advice from a position one step removed from the site of the development work.
I’m Hayashida, and I’m in the EAD Tokyo Software Development Department, too. I was one of the directors.
This was your first time to work as director on such a large project, wasn’t it?
Yes. But 17 years ago I worked as director on Joy Mech Fight3, a fighting game. For this time, I took the various elements suggested by the staff and integrated them into one product. 3Joy Mech Fight: A fighting game released for the NES system in Japan in May 1993.
I’m Hayakawa from the EAD Tokyo Software Development Department. I was in charge of coordinating the programming for this game. Rather than tackling the programming myself, I oversaw the programming as a whole, paying attention to making sure that the other programmers could make full use of their abilities.
I’m Motokura from the EAD Tokyo Software Development Department. I was in charge of coordinating the design elements. Last time, I made the player-characters and such aspects of the game myself, but this time I stood back a little, like Hayakawa-san, writing specifications, making test models to fit those specifications, and trying to create an environment in which the staff around me could work comfortably.
Actually, we all first came together for Mario Sunshine.4 4Super Mario Sunshine: A 3D platform game released for the Nintendo GameCube system in Europe in October 2002.
Well, I’d like to start by asking you how development of Super Mario Galaxy 2 began.
Well, actually, just after we made the first Mario Galaxy, Miyamoto-san suggested making another one since we had put so much effort into making an engine that could serve as a good foundation for another game.
That’s been one of Miyamoto-san’s methods ever since we followed up Ocarina of Time5 with Majora’s Mask.6 5The Legend of Zelda: Ocarina of Time: The first game in the Zelda series to appear in 3D. It was released in Europe in December 1998 for the Nintendo 64 system. 6The Legend of Zelda: Majora’s Mask: Released for the Nintendo 64 system in Europe in November 2000, one year and eleven months after The Legend of Zelda: Ocarina of Time.