Returning to our conversation about the very beginning, Nagamatsu-san, after Kondo-san had told you "we can't have a good tune here", what did you first think when you were told "Your next job will be Super Mario Galaxy 2"?
What, really? When I told you, "Go work on Super Mario Galaxy 2," you said "All right!" and flexed your muscles! You even asked to shake my hand, remember?
Nagamatsu-san had been saying he wanted to do an orchestral soundtrack ever since he joined the company.
Yes. That's right (laughs). That's why I went and yelled "All right!", but once I was alone and had calmed down, I got nervous.
That's exactly it. That's the biggest difference, I think. I'd worked with live performances in the past, and of course sometimes we use live instruments. I'd never experienced anything on a scale of this size before, though, especially not when we're recording and there's no going back. Nothing even close. That's the part that made me the most nervous. So I kept checking with Yokota-san, asking him, "Are you sure this is okay?"
On top of that, we'd asked Nagamatsu-san to handle several tunes this time, and he wrote a really large-scale piece for us.
The final showdown? Nagamatsu-san, they assigned you to work on orchestral pieces, and at first you were so nervous you couldn't sleep at night, and even so, they left the last, really important piece to you?
So, I worked as hard as I could on it, but I ended up working too hard, and it turned into a really difficult piece to perform. Then, when I asked Yokota-san for advice, he said, "Let me fiddle with the notation a bit". So I waited a while, and the corrected score came back. But it was even more difficult than before.
Yes (laughs). Then we had the orchestra perform it. When they finished playing it through the first time, all the musicians, to a man, had grim expressions on their faces, and you could almost hear this deep sigh... So I thought, "Seriously, this can't be good, can it...?"
With songs that we'd ordered from them like this, everyone had to practice it that day and finish recording it the very same day.