Yes, that’s right.
Miyamoto-san, looking back at the history of the Mario series up until now, we have only released one 3D Mario per gaming platform.
But Super Mario Galaxy 2 will be the second one for the Wii console.1 Did making it feel similar to when you made Ocarina of Time 2 followed by Majora’s Mask 3? 1The second one for the Wii console: The first one was Super Mario Galaxy , an action game released worldwide for Wii in November 2007. 2The Legend of Zelda: Ocarina of Time: The first game in the Zelda series to appear in 3D. It was released in Europe in December 1998 for the Nintendo 64. 3The Legend of Zelda: Majora’s Mask: Released for the Nintendo 64 in Europe in November 2000, one year and eleven months after Ocarina of Time.
Broadly speaking, yes. For Majora’s Mask, we simply adopted the 3D engine from Ocarina of Time, because when you make a new game, it takes a whole year just to make the player-character movements.
We had put a lot of effort and time into building an engine that would allow players to feel comfortable controlling the player’s character in the game, so we thought it would be a waste to just build the courses and then call it done. So for Majora’s Mask, we tried packing a high concentration of elements into an extremely compact world.
That’s right. I wanted the game to be made in one year. I thought if I set a deadline like that we wouldn’t run loose making a bunch of unnecessary new fields. (laughs) And that led to the three-day system4. 4Three-day system: Within the game, the world will end once a certain three-day period has passed, so to keep playing the player must return to the morning of the first day.
So just as Majora’s Mask built upon the foundation laid by Ocarina of Time, in making Super Mario Galaxy 2, we re-evaluated the spherical environments of the first Mario Galaxy and noticed some things.
Do you mean that you had not made full use of the benefits of spherical environments?
Right. 3D Mario games, which started with Super Mario 64 5, always had a miniature landscape the player could move around within freely. They were structured so you gradually came to understand the landscape. Stars were placed around here and there and players could tell just by looking which ones would be easy to get and which ones would be difficult. 5Super Mario 64: The first 3D platform game in the Mario series. It was released in Europe simultaneously with the Nintendo 64 in March 1997.
Exactly. You went back and forth over the same course repeatedly and memorised the landscape. We made Super Mario Galaxy along those same lines, but when we looked back over it, there were lots of places where we could have added new elements to the same environments to make it more fun.
So development of Super Mario Galaxy 2 began with using the first game’s environments exactly as they were.
That’s right. I wanted it to be finished in one year and started off development under the temporary title of Mario Galaxy 1.5.
But that wasn’t your only motivation for developing Super Mario Galaxy 2, right?