The moon rock heartbreak
The worlds in the games you have created tend to have a sci-fi aspect to them. When did you start to cultivate those elements within yourself?
The first thing I remember is loving shows like Captain Ultra7 and Ultra Seven8 when I was really little, before I even entered play group. I’m not sure if you can call those sci-fi, though.7. Captain Ultra: A Toei Productions “tokusatsu” show. “Tokusatsu” is a Japanese word that means a TV show centring on special effects. 8. Ultra Seven: A Tsuburaya Productions tokusatsu show.
Sci-fi (science fiction) can also be translated as “fantasy science,” and Ultra Seven was a “fantasy tokusatsu,” so I think you could call it sci-fi.
I can imagine you may have also watched Thunderbirds9?9. Thunderbirds: A 1965 British sci-fi TV show using marionettes combined with scale-model special effects.
(laughs) I also loved Star Trek10 and Star Wars. At the time, I lived in Shizuoka, so I could stay in the cinema all day…10. Star Trek: An American sci-fi TV series that began in 1966. Later on, a series of movies and spin-off series were produced.
The old cinemas didn’t run on the shuffle system11 like they do now.11. Shuffle system: These days, when a movie ends, viewers are ‘shuffled’ out, but in the past, at least in Japan, they could stay all day.
Right. Since it was a cinema in the countryside, I could see the movie multiple times in a day, and I could even see two different movies. At one point the cinema was showing Star Trek and Star Wars, and I stayed in the movie theatre all day.
I always liked messing around with machines. So then I started drawing them... drawing spaceships and rockets and those kinds of things... I just remembered that. I tried to think about why I liked rockets, but I think it stemmed from a heart-breaking incident. When I was four years old, I went to Expo '7012. 12. Expo '70: The Japan World Exposition, the world’s fair held in Osaka, Japan, during 1970. The theme was “Progress and Harmony for Mankind”, and 77 countries took part. At approximately 65 million visitors, it held the attendance record for a world’s fair until 2010.
I really wanted to go to the American Pavilion to see the moon rock13. But, as I’m sure you know, Iwata-san, the crowds were huge.13. Moon rock: the rock brought back from the moon’s surface by Apollo 12 as part of the US’s Apollo project. The moon rock was on display in the American Pavilion, and caused massive crowds as people waited in line for hours to view it. The command ship of Apollo 8 was also on display in the American Pavilion.
Right. My father went ballistic in front of the American Pavilion. He said, “We’ll never get in, no matter how many hours we wait.”
Then he said that we should go look at other places, and took us to all the pavilions with no queues.