So that’s how Xenoblade Chronicles became a game offering a lot of freedom.
Just do it
We wanted everyone to be able to enjoy it in their own way, and that’s why we decided to increase the customisation. And I think it’s been a success.
But on the other hand, sometimes having a lot of freedom has a negative side as well, where users say “I don’t know what to do,” or they get lost.
When it comes to the field, I think Monolith Soft’s map team made the biggest contribution. I think our sense of design really came into play there.
But it’s more than just building an attractive field, it’s designed so that it actually includes functionality.
That’s right. For example, the storyline dictates you need to go to a certain point. I think we did a very good job of including places that made you want to take a little detour here and there as you are moving towards that point.
Oh, that makes sense. By doing that, moving somewhere isn’t just a chore, it turns into the user choosing which path to take.
That’s right. I think it went really well, because we made it so that after you’ve taken that detour, and you remember, “Oh right, I have to go do that thing,” it’s not such a pain to go back to that point.
Looking back, the team that made Xenogears34 at Square is the team that really became the core of Monolith. At the time there wasn’t a single game that had a 3D map.34. Xenogears: An RPG released in Japan and America by Square (now Square Enix) in 1998.
With the specs back then, you could choose to make your characters 3D or your map 3D.
That’s right. So with Final Fantasy35 they chose 3D characters, and at the same time those of us who were working on Xenogears choose to make the map 3D.35. Final Fantasy: Final Fantasy VII: An RPG released by Square (now Square Enix) in 1997.
Then (Yasuyuki) Honne36 became the leader, and he specialised in map development. What we started doing then really evolved into what Monolith Soft is doing now. 36. Yasuyuki Honne: Director/Board Member at Monolith Soft. While working at Square (currently Square Enix) he helped develop Chrono Trigger, released for Super NES in Japan and America only during 1995. After leaving Square, he moved to Monolith Soft, where he developed Baten Kaitos for Nintendo GameCube, among other games. He has been involved in several titles at Monolith Soft as Art Director, and developed the concept art for Xenoblade Chronicles.
In that sense, you had several members of the team who had a lot of experience in building worlds that people would enjoy, who then began making 3D maps at the dawn of 3D role-playing games. And that really contributed to making Xenoblade Chronicles into something of this quality.