At the start of our chat, you mentioned you wanted to make a JRPG masterpiece. What were your ideas for making that happen?
To give a brief outline of the structure of JRPG, first you have the story as the y-axis, and the game system and game play as the x-axis, and it’s really important to keep those two things balanced.
Right. I joined right after the development of Final Fantasy III21 had ended, and I was involved in IV, V and VI22. Final Fantasy was always one of those titles that had the x-axis of gameplay, but where a lot of care went into the y-axis of the story. It was a lot of fun to debug. Someone was always playing through the whole game on the development deadline day!21. Final Fantasy III: The third game in the series, released for NES in Japan only during 1990.22. IV, V and VI: Final Fantasy IV (released for Super NES in Japan and America during 1991, available for Wii Virtual Console in Europe); Final Fantasy V (released for Super NES in Japan only during 1992); and Final Fantasy VI (released for Super NES in Japan and America during 1994, available for Wii Virtual Console in Europe).
That’s right. (Hironobu) Sakaguchi-san23 and the rest of us would watch the play through, and when it finally finished successfully, we would all cheer. It was a lot of fun.23. Hironobu Sakaguchi: The creator of the Final Fantasy series. In 2001, he formed his own game development company, Mistwalker Corporation.
But after that – and this is my own failing, as well – I felt like, more and more, the y-axis of the story started to overtake the x-axis of the gameplay.
Right. So the first thing I did when I was making Xenoblade Chronicles was to use my experiences to decide what a good balance was for the x-axis and y-axis, and structure it that way.
It must be the fact that you made sure that the x-axis of the gameplay was just as rich as the story of the y-axis, that gave the game such depth.
We began Monolith Soft in 1999, with funding from Namco24 before it became Bandai Namco. The first game we made was Xenosaga25, but because we were developing it while we were building the organisation, we didn’t have enough people. The programmers and the planners were all rookies. At the time, the director of Xenoblade Chronicles and Xenoblade Chronicles X26, (Koh) Kojima27, had just joined the company, right after graduating from college. 24. Namco: BANDAI NAMCO Games Inc. Namco, which opened in 1955, merged its game department with Bandai in 2006.25. Xenosaga: Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht, an RPG published by Namco in 2002.26. Xenoblade Chronicles X: Tetsuya Takahashi’s latest RPG for Wii U. A European release is planned for 2015.27. Koh Kojima: A member of the Development Department at Monolith Soft, also director on Xenoblade Chronicles. Appears in Iwata Asks: Xenoblade Chronicles, Vol. 3: The Development Process.
That’s right. And it’s a bit embarrassing to admit, but the graphics engine was only completed six months before the development deadline. That’s the schedule we were on.
So – and this is a bit of an excuse – but at the time, I felt that because no-one on the team making Xenosaga had any experience, it might be a little too difficult for us to make our ideal game yet.
But even on that team, we had a few extremely-talented graphic designers. The game design came out of the idea that “the only thing we can do is make the main component some sort of event.”