Xenoblade Chronicles 3D is a game available exclusively for New Nintendo 3DS and New Nintendo 3DS XL. What did you think when you saw the game you had made on a portable device for the first time?
I felt a bit like one of our consumers: “Wow, it works on a portable device!” (laughs)
Monster Games42, from the US, which is a long-time partner of ours, did the porting for us. When we first talked about porting the Wii game Donkey Kong Country Returns to Nintendo 3DS43, there were even people within Nintendo who said, “That would be amazing, but can it really be done?”42. Monster Games: A game development company based in Minnesota, USA. It created the 3D port of Xenoblade Chronicles for New Nintendo 3DS and New Nintendo 3DS XL.43. A 3D port: Donkey Kong Country Returns 3D was released for Nintendo 3DS in May 2013.
But the people at Monster Games solved each issue that was causing the project to bottleneck one by one, and ended up getting the game to work very quickly. The staff from Retro Studios44, who had made the Wii version of the game, were shocked when they saw it. We were also surprised, but impressed with how well 3D fit the game.44. Retro Studios: A game development company in Texas, USA. Founded in 1998, the company has worked on the Metroid Prime series (Nintendo GameCube and Wii), Donkey Kong Country Returns (Wii) and Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Wii U).
It really is. We asked Monster Games to do the porting for us because Monolith Soft was already working on Xenoblade Chronicles X. We really would have loved to port it to the original Nintendo 3DS, but it would be difficult with a game like Xenoblade Chronicles.
We were able to do it on New Nintendo 3DS because of the power it packs. Of course, it was tricky to port over. There was a period when things were really unsure, like, “We can probably do it, but we’re not sure when it will be finished.” But they managed it, and I was really astounded when I saw it working. I thought, “The world moves just the same!”
I was pleasantly surprised. I thought, “It’s near-identical to the Wii version.”
It really is amazing. The other thing I thought was, when we made Xenoblade Chronicles for Wii, we never even thought about putting it on a Nintendo handheld.
But, now, we can play Xenoblade Chronicles on New Nintendo 3DS, and – now, this may sound a little egotistical – but I thought, “This is really going to raise the bar for RPGs on portable devices.” (laughs)
(laughs) But it does take time to play Xenoblade Chronicles, which means that it’s a really good fit for a Nintendo handheld, because you can stop at any point.
So we’d really like people to pick it up who love games but don’t have the time to stay planted in front of their TVs, but would be able to play it on a Nintendo handheld.