That First-Draft Mail
So Kiyota-san has told us that she was squeezed totally dry. So would it be fair to say that Takahashi-san’s mails were extremely skilfully and precisely crafted in order to draw out each individual’s strengths?
I have a tendency not to mince my words when I’m talking about things I think are important. So I’d have my first-draft mail rewritten in a milder form, which would then be sent on to the musical team.
But now that I’ve heard that someone else was writing those mails, the penny has finally dropped. I mean, I got the impression from the mails that it wasn’t simply the opinion of a single person.
So even when there was an exclamation mark, for instance, you’d think: ‘I wonder just what this exclamation mark means...’
But at the same time, if you express exactly how you feel, there may be people who can’t cope with it. That’s why you had to have someone mediating, sugaring the pill, so to speak. But even with this person in the middle softening the sharper edges of those mails, it still seems that Kiyota-san was cut to the bone.
Once we’d got past the mid-way stage of the project, I stopped writing so many harsh mails. I’d imagine that’s because everyone had become able to judge the right atmosphere and harmonise their work with each other.
Well, I think once we were past the mid-way stage of the project, we were able to see the direction that the music composition needed to be going in. At first, it was very tough, as you can imagine. Kiyota-san and I were on the verge of tears on a daily basis.
At the start, she would encourage me, I would encourage her... We were taking it in turns to reassure each other! (laughs)
At first, we were separate teams with our own distinct sounds. Takahashi-san would repeatedly tell us that we needed to put a lot of emphasis on giving the game world a unified feel, and not allowing it to sound disjointed. He was saying that because the music we were making wasn’t consistent. However much we tried, at the start, you’d have one section that was Kiyota-san, and then the next section would be Ace+. Only over time did we manage to bring it all together.
That’s right. We’d visit each other’s homes and look again at how we were working, starting from the set-up we were using to create the audio content. They looked at the equipment I had used up to then and they’d check all manner of small details, asking me things like: ‘What kind of sound does that make?’