Really?
Today’s interview comes from the offices of Monolith Soft1, located near Nakameguro station in Tokyo. I actually lived in Nakameguro for about five years in total, renting a place here from my fourth year at university right through the first few years after graduation. 1Monolith Soft: Monolith Software Inc. is a software developer founded in 1999. In addition to the Xenosaga series, the company has developed games such as Disaster: Day of Crisis for Wii and Soma Bringer for Nintendo DS.
All of these high-rise buildings weren’t here back in those days, so I’m really taken aback by how much the area around the station has changed. Still, I’ve really been looking forward to coming back to my old stomping ground. Anyway, thank you all for joining me today.
Now, Takahashi-san, you have a great many titles to your credit. This time round, you were Executive Director, weren’t you?
That’s right. I was involved in every aspect of the game, from coming up with the original concept and writing the script, right through to the debugging stage.
In this interview, I’m talking to the team behind the music for Xenoblade Chronicles. Could I start by getting you to say a little about the musicians gathered here today?
Mi-chan? (laughs) So you call Mitsuda-san Mi-chan. So what does he call Takahashi-san, I wonder?
So it’s Mi-chan and Taka-san... I see! (laughs) (Editor’s note: in Japan, close friends sometimes add “chan” to a part of their names when they call each other, and parents often do so to talk to and refer to their children. Adding “san” to a part of another person’s name shows intimacy and respect, while adding it to a full name or full first name is considered more formal.)
That’s right! (laughs) This title has ‘Xeno’2 in its name and so partly for that reason, I got Mi-chan to work on the music for the epilogue. 2‘Xeno’ was used in the titles of two RPGs that Tetsuya Takahashi directed: Xenogears (1998) and the Xenosaga trilogy (2002-2006). Yasunori Mitsuda was responsible for the music in Xenogears and Xenosaga Episode I: Der Wille zur Macht.
So as you’d used ‘Xeno’ in the title, you felt that it should close with a song by Mitsuda-san.
Exactly. For that all-important final song, Mi-chan was the only man for the job. I’ve had a lot of opportunities to work with Mi-chan, and I’ve always felt that the music has played a really redemptive role. That’s why I decided to ask him to work on this vital section.
When you hear that your music has ‘played a redemptive role’, how does that make you feel, Mitsuda-san?