Takahashi-san, could you tell us about your original concept of how the soundtrack should be for Xenoblade Chronicles?
I didn’t want to restrict it to any particular genre or instrument. There are of course various potential routes you can take: limiting it to only acoustic instruments, for instance. But I think this makes a certain monotonous feel unavoidable. That’s why I wanted to use a wide range of instruments for this title, thinking that mixing classical stringed instruments with more electric sounds would be all right, too. Tomori-san is originally a guitarist, after all.
As it’s an RPG, there are always going to be typical RPG-esque battle scenes. But I actually wanted to use music and instruments in a way that worked against that type of atmosphere to some extent.
So you wanted to use instruments that each had their own individual flavour, thereby creating a more varied soundtrack?
At the start, Takahashi-san told us that he didn’t want us to make it sound like a so-called typical RPG.
I also listened to all of the pieces that Kiyota-san and Ace+ had composed, and I really thought they were fabulous. I’d seen all the email exchanges where they’d tweaked and revised things down to the smallest detail, and I know they’d had a really tough time implementing the additional requests that were made of them. I was incredibly impressed by what they achieved.
So you could see that they’d overcome a lot of difficulties to create this or that track.
That’s right. Six individuals have taken their own passion and been able to rise above these differences and collectively create the music for a single game. This makes the soundtrack as a whole very enjoyable to listen to.
The track I was responsible for is the one that plays over the epilogue. The music which the others created draws this epic tale to its conclusion, so I really struggled when I wrote this piece, as I knew I had to bring everything together and keep that connection to the other music.
I was very aware of how hard everyone had worked, and I could sense that vast power. I knew I couldn’t let all that effort go to waste, and worked on the music for the epilogue with that in mind.