Yves, would you mind telling me a little about Ubisoft itself?
How many of you were there in the company back when you first created Ubisoft and made the first Zombi?
Ubisoft was actually started by myself and my four brothers. We started in the south of Paris with about 20 people, including my brothers, but now we have 22 studios with over 7,000 people in 26 locations around the world.
Yes, that’s right. My brother Gerard came up with the name – it comes from the word Ubiquity, which means existing everywhere. We wanted Ubisoft to spread across the whole world in the same way.
So why were you and your brothers interested in making computer games back then?
We were interested in games ourselves, but we also noticed how kids coming home from school wanted to play games and saw a business opportunity there. We were living in Brittany20 at the time and we saw potential to not only sell games locally, but across France and even abroad. Each of us had our own skills: Michel could program and Gerard would give instructions to improve quality, so we were able to divide up our work accordingly. 20 Brittany: A region in north-west France.
The youngest was 21 and the oldest was 31. Although there’s a difference of 10 years there, we were all really impassioned by the gaming industry.
We were inspired to aim big by the small yet dynamic world that was the early days of the gaming industry.
We were exactly the same in that sense. Ubisoft was named after Ubiquity because you wanted to be everywhere in the world and HAL21 was named as such because each letter put us one step ahead of IBM! Laughs21 HAL: Refers to HAL Laboratory, Inc, the Japanese development company that worked on the Kirby and Super Smash Bros. series. Iwata joined it as a contract programmer and later became its president.
I think that’s actually very important. There are always huge opportunities to grow. That’s a huge advantage in this industry.
I think we might have just solved the mystery of why I feel such a connection with you! Moving on, Xavier, I think we mentioned earlier that you were involved with Just Dance on Wii?