It’s Too Hard!
When ZombiU was first created as Killer Freaks, I wondered whether it was perhaps targeted towards hardcore gamers. How did the overall balancing work out in the end?
Generally speaking, when a new console is being released, a lot of games are designed for the kind of people who would be the first to get the new console. As such, our principal motivation was to create a game that would be difficult to complete.
We think that if you want to get players really hooked on a game, one way is to ensure they always have something to lose. If we back away from this new challenge and go in the direction of creating games that are overly simple with no skill requirement, players will only get bored and put it down.
The most fundamental aspect of video games is that compulsion every time you slip up to give it just one more go. Once it gets to the point where it seems utterly impossible, players begin to lose enthusiasm; if it’s done right though, players will want to keep retrying despite the difficulty.
That’s right. That’s why we didn’t want to make it difficult to complete just for the sake of it. When people first start playing with the Wii U GamePad on ZombiU, for example, many of them may be put off at first or find it difficult. After all, it’s a completely new experience for them. However, I think that the reward they get from learning to use and eventually mastering these controls is worth it, because this new experience is unlike any they’ve encountered so far.
That said, in ZombiU, we’ve actually created an ultra-high-difficulty mode called Survival mode where you only get once chance, one life. When you die, the staff credits play and it’s ‘game over’. You get no continues, there’s no saving, nothing like that! (Laughs) However, in my opinion that’s how this game should be played. If you know that when you die you lose everything, then each and every zombie becomes the biggest threat.
The enemies aren’t any stronger in this mode, but there were lots of times when the staff working on the development of the game were killed because they let their concentration slip for just a split second. On the other hand, we made fine adjustments to ensure it was fair to you, so if a player loses a life, they only have themselves to blame. So, as we just discussed, they end up feeling inspired to do better next time.
From that perspective, the game is very demanding on the player. However, everything necessary for survival is contained within the Wii U GamePad, so it’s vital that players learn how to use it properly.
In a way, they're increasing their skill level by gaining knowledge and hands-on experience.
Exactly. Although, I should add that up to a few days before work on the game was finished, we still didn’t know whether it was possible to complete Survival mode to begin with.