Editor's Note: The following interview was conducted via interpreter.
Two Zombis And U
Today, I’m visiting the Ubisoft1 headquarters in Paris, France and we’re in a meeting room up on the top floor. I’ve done about 200 Iwata Asks interviews now and spoken with lots of different people, but this is the very first time I’ve come to do an interview with a company in Europe like this. I hope to ask not only about the Wii U game ZombiU, but also about Ubisoft itself. If I may, I’d like to start by asking each of you to introduce yourselves. Yves, could you begin?1 Ubisoft: a game developer and publisher based in France.
I’m Yves Guillemot, CEO of Ubisoft. Thank you very much for coming to visit today. It’s an honour for us to have you.
I’ve been very impressed by all the things Nintendo has been able to accomplish. What I love about Nintendo is how much you care about the gameplay and about the real emotions and passion that your games create in people. When we started Ubisoft, our goal was to create new kinds of products that would be loved not only in France, but all around the world. The first step towards this was our first game, Zombi, which was released in 1986.
Yes… it was quite a long time ago now! First, we released the Amstrad CPC2 version in France and later ported it to Commodore 643 to sell it in other European countries such as Germany. At the same time as we did Zombi, we also took care of the distribution for the ports of Commando4 and Ghosts‘n Goblins5 by Elite Systems6.2 The Amstrad CPC: An 8 bit home computer released by Amstrad in 1984. 3 The Commodore 64: An 8 bit home computer released by Commodore International in 1982.4 Commando: An arcade vertically-scrolling shooting action game released by Capcom. The original arcade version is currently available to purchase as a Virtual Console title through the Wii Shop Channel.5 Ghosts‘n Goblins: An arcade side-scrolling platform action game released by Capcom. The original arcade version is currently available to purchase as a Virtual Console title through the Wii Shop Channel.6 Elite Systems: A UK-based game developer established in 1984. At the time, it was known for porting arcade games to home computers.
That’s very interesting – the first game Ubisoft made was Zombi and now you’ve made ZombiU as your main launch title for Wii U. It’s too good to be a coincidence! (Laughs)
I’m Xavier Poix and I’m the managing director of the French studios in Paris, Annecy and Montpellier7, where we made Zombi U. Our French studios share a common history with Nintendo dating back to the Wii launch titles, with Red Steel8 being developed in Paris and Rayman Raving Rabbids9 being developed in Montpellier. 7 Annecy and Montpellier: Annecy is a city in the east of France, Montpellier is a city in the south of France.8 Red Steel: An first-person action adventure game released together with the Wii console in 2006 that sees players use the Wii Remote like a sword.9 Rayman Raving Rabbids: An action party game released together with the Wii console in 2006, featuring Ubisoft’s mascot character, Rayman.
You had been doing research at Ubsisoft about how the Wii Remote could be used long before the Wii launch, hadn’t you?
That’s right. That experience was used in those two titles I just mentioned. Every time Nintendo approaches us with a new system, we try to find what really makes it special and then add our own unique creativity. So for us, Nintendo releasing a new platform means that we need to totally start again from scratch in terms of game design.
So it’s like Nintendo is presenting you with a challenge each time we release a new platform?
Exactly! (Laughs) We have to forget everything we have learned so far and think up new ways of playing. We learned lots of things with Wii and put them into practice.
I believe you’ve also been working on the popular Just Dance series10. I’d like to hear a bit more about that later…10 Just Dance: A dancing game series originally launched in 2009. The most recent version, Just Dance 4, was released in Europe in October 2012.