I’d like to dig a little deeper into the topic of the game design for ZombiU. One element is that a player who succumbs to the zombie plague ends up turning into a zombie themselves. This is a unusual feature and one that we have never seen before.
When it was decided to do a zombie-themed game, we decided that we wanted the player to experience the same emotions they’d feel when they watch those classic zombie movies. You have a cast of characters who are being dispatched one by one, leading to a point where you’re faced with that terrible choice of killing your zombified friend or being killed by them, and feeling the inner conflict that comes with that choice.
When a player-character is killed during a game, that character is taken away from the player and then prowls around London in a new form where it begins to hunt for new victims.
When a player has had their character killed, they’ll want to try again and so naturally we can’t just let it end there for them. The answer to this was quite obvious: we designed it so the player would come back into the world as another survivor.
That’s right. They can appear as any kind of character, of any gender, age or race.
One thing we wanted to turn on its head was that implicit rule of the game world that when you are killed and respawn, you have to redo the scene from just before you were killed.
I see. So you mean that they now have to fight their former player-character who is now a zombie?
Exactly. In the world of ZombiU, the chances of a player making it to the end of the story with a single survivor are pretty much zero.