'Zelfs mijn vrouw'
Opmerking: dit is een vertaalde versie van het oorspronkelijke interview, dat op 9 augustus 2011 werd gepubliceerd in Japan. Het gesprek over Pokédex 3D waar naar verwezen wordt, zal binnenkort beschikbaar zijn op onze site.
Nu we de Pokédex 3D-applicatie hebben besproken, wil ik jullie wat vragen over het spel Super Pokémon Rumble. Dank voor jullie komst.
Natuurlijk. De fans waren erg enthousiast over het vorige spel, het WiiWare1-spel Pokémon Rumble2, dus ik was daar behoorlijk tevreden over. Het leek me erg leuk om een vervolg uit te brengen voor het Nintendo 3DS-systeem. De enigen die dat konden waren de mensen van Ambrella3, dus mijn werk bestond uit de woorden, ‘Jullie moeten dit maken voor de Nintendo 3DS!’ (lacht). 1 WiiWare: een dienst waarmee gebruikers nieuwe Wii-software kunnen aanschaffen die niet in de winkel verkrijgbaar is, en deze via het internet naar hun Wii-systeem kunnen downloaden. Deze dienst bestaat in Europa sinds mei 2008. 2 Pokémon Rumble: een WiiWare-actiespel dat in Europa sinds november 2009 kan worden gekocht en gedownload in het Wii-winkelkanaal. 3 Ambrella Co., Ltd.: een videogameontwikkelaar die in 1996 werd opgericht in Tokio. Behalve Pokémon Rumble, maakten ze spellen als Hey You, Pikachu! (Nintendo 64), Pokémon Channel (GameCube) en Pokémon Dash (Nintendo DS).
Ja (lacht). En dan nu de twee van Ambrella die dat verzoek accepteerden. Met wie zullen we beginnen?
Ik ben de regisseur van dit spel. De vorige keer, met de ontwikkeling van Pokémon Rumble, had ik het idee dat we waren begonnen, voordat we met het hele bedrijf tot overeenstemming waren gekomen. En dat was moeilijk. Maar dit keer, voor de Nintendo 3DS, konden we bouwen op de ervaring met het voorgaande spel. We konden ons dus zonder verdere problemen richten op de ontwikkeling (lacht).
Toen je begon was de fundering al gelegd door Pokémon Rumble, dus je had duidelijk voor ogen wat voor spel je wilde maken. Dat maakte de ontwikkeling dit keer eenvoudiger.
Ik ben Ozawa van Ambrella. We maakten dit keer de stap van Pokémon Rumble, een WiiWare-titel, naar Game Card-software voor het Nintendo 3DS-systeem. We stelden ons bij Ambrella ten doel om iets te maken met impact. Het project werd groter, dus we voerden vaker besprekingen met Ishihara en Nintendo. Ik luisterde naar de ideeën van de Ambrella-medewerkers en werkte als een soort coördinator.
Matsumura, sommigen van onze lezers zijn misschien niet bekend met Super Pokémon Rumble. Kun je ons wat over het spel vertellen?
Oké. Pokémon zijn wezens die strijden. In de normale Pokémon RPG’s (role-playing games) geef je vechtcommando’s, maar in Super Pokémon Rumble vecht je in realtime. De Pokémon verschijnen als speelgoed en botsen in realtime tegen elkaar op.
Het is werkelijk zo makkelijk. De besturing is redelijk rechttoe rechtaan, net als in spellen uit het NES-tijdperk, dus het is een actiespel dat je eenvoudig kunt spelen.