Miyamoto-san, toen je met de ontwikkeling van Wii Fit begon, had je toen voorzien dat het bij zoveel mensen zou aanslaan?
Dat klopt. Ik weet nog dat we bespraken hoeveel onderdelen we moesten bestellen die specifiek voor het Wii Balance Board waren bedoeld. Het waren onderdelen waar een lange wachttijd op zat. Het aantal dat ik voorstelde maakte veel mensen zenuwachtig. Ze vroegen: “Zouden we er echt wel zoveel kopen?” (lacht)
O ja, je bedoelt het Stroop-effect1. 1 Het Stroop-effect verwijst naar een fenomeen dat in 1935 werd beschreven door de psycholoog John Stroop. Dit fenomeen treedt op als twee soorten informatie tegelijkertijd worden getoond, bijvoorbeeld de naam van een kleur in een andere kleur letters. De twee soorten informatie komen met elkaar in botsing als de hersenen ze probeert te verwerken.
Het idee was dat we met wat aanpassingen in Wii Fit niet alleen de lichamen van gebruikers maar ook hun hersenen zouden kunnen trainen.
We hebben het Stroop-effect al eens gebruikt in Brain Training2, in een oefening waarin de namen van kleuren niet overeenkwamen met de kleuren waarin ze waren geschreven. De gebruiker moest telkens het woord negeren en de kleur benoemen. Het effect dat op zulke momenten optreedt, als je hersenen worstelen om een keuze te maken uit twee tegenstrijdige opties, wordt het Stroop-effect genoemd. 2 Dr. Kawashima’s Brain Training: Hoe oud is jouw brein? is een softwaretitel voor de Nintendo DS die in mei 2005 werd gelanceerd in Japan, de Europese lancering vond plaats in juni 2006.
Als je zoiets met je lichaam wilt doen, kun je bijvoorbeeld denken aan het spelen op een drumstel, waarbij je armen en benen onafhankelijk van elkaar moeten bewegen.
Maar dat had je al gebruikt in Wii Music3, nietwaar? (lacht) 3 Wii Music is een op muziek gebaseerde softwaretitel die in oktober 2008 verscheen in Japan. Een maand later werd het spel in Europa uitgebracht.
Ja, dat hadden we al gedaan! (lacht) Vervolgens dacht ik dat we tot leuke spellen konden komen door het verwerken van visuele informatie te combineren met de Wii-afstandsbediening en het evenwicht van het lichaam. Dus begonnen we onafhankelijk van elkaar aan diverse spellen te werken.
Je had het misschien al geraden, maar het ging om gebruikersgemak. Bij Wii Fit, werd de gebruiker gehinderd door een bepaalde mate van ongemak. Daarom dacht ik dat we ervoor konden zorgen dat mensen Wii Fit zouden blijven gebruiken door het gebruikersgemak te verhogen. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen nu zeggen: “Nou, daar had je dan in eerste instantie al voor moeten zorgen!” (lacht)
Je had het eigenlijk om te beginnen al zo moeten maken, bedoel je. Er zijn twee scenario’s denkbaar waarin je zoiets zou kunnen zeggen. De eerste is terwijl je nog werkt aan het spel. Je denkt dan misschien: “In het ideale geval zou ik het zo en zo willen maken, maar…”