Dat is één manier om ertegenaan te kijken.
Ik stel me zo voor dat iemand op twee manieren kan reageren op een verlenging van de ontwikkelingstijd. Omdat je zo hard hebt gewerkt om voor het eind van het jaar klaar te zijn, kun je denken dat door de tegenslag bij het ontwikkelen van de hardware alles voor niets is geweest. Ik kan me voorstellen dat er mensen waren die het zo zagen.
Je denkt dat je de eindstreep bijna hebt bereikt als iemand roept 'jullie hebben zo'n geluk gehad!' (lacht) Dat voelt alsof je na een marathon nog een rondje moet rennen – of een baan van 9 holes moet veranderen in 18 holes bijvoorbeeld.
Ik kan dat soort dingen zeggen omdat ik weet dat het team het niet verkeerd op zal vatten. Als ik vertel dat er consumenten zijn die een golfspel met 18 holes verwachten, dat ze teleurgesteld zullen zijn met 9 holes en dat we er daarom 18 holes van moeten maken, begrijpt iedereen dat. Dat is een gezonde, positieve werksituatie. De reactie blijft hetzelfde, ook als het project wordt verlengd.
Ik wil consumenten wel mijn verontschuldigingen aanbieden voor de vertraging die deze nieuwe titel opliep.
In de periode nadat Miyamoto jullie vertelde hoe gelukkig jullie waren hebben jullie meer kunnen doen dan het maken van een baan met 18 holes, toch?
Ik vertelde iedereen dat de president-directeur vond dat het spel nog niet genoeg te bieden had, en vroeg ze wat ze daaraan gingen doen.
De opdracht kwam rechtstreeks van de president-directeur, dus we konden niet anders.
Dat was een beslissing van mijzelf, Shimamura en een andere regisseur, toen die op een dag naar mijn kantoor kwamen. We zonderden ons af en bespraken wat we zouden doen. We zeiden dingen als: 'Het ontwikkelingsschema laat ons geen ruimte' en 'We zitten al bijna in de debugfase'. We speelden met een paar ideeën. Een daarvan was Skydiving.