Sommige termen kunnen afwijken van die in de uiteindelijke versie.
Opmerking: Alle video’s en schermafbeeldingen in dit interview zijn afkomstig uit de Japanse versie van het spel. De uiteindelijke versie wordt volledig gelokaliseerd in het Engels.
Als ik jullie drie zo bekijk, vraag ik me onbedoeld af waar ik aan begonnen ben. Ik moet zeggen dat ik een beetje zenuwachtig ben (lacht).
O, je doelt op wat er gebeurd is met WarioWare: Snapped!1, nietwaar? Op je-weet-wel2 (lacht)... 1. WarioWare: Snapped! was een Nintendo DSiWare-titel die in april 2009 in Europa werd uitgebracht. De titel gebruikte de binnenste camera van het Nintendo DSi-systeem om een aantal minigames te spelen.2. Dit verwijst naar een microgame in WarioWare: Snapped! waarin het gezicht van de speler wordt gefilmd, zonder dat de speler weet dat dit aan het einde van het spel wordt getoond. Op de Nintendo-website werd een video gepubliceerd waarin men Satoru Iwata de microgame kon zien spelen.
Nu het werk aan Game & Wario achter de rug is, wil ik het vandaag met jullie hebben over het ontwikkelproces van dit project. Zal ik beginnen door ieder van jullie te vragen om uit te leggen wat jullie rol was tijdens dit project?
Mijn naam is Yoshio Sakamoto en ik werk op het departement voor softwareplanning en -ontwikkeling bij Nintendo. Ik ben nauw betrokken geweest bij de WarioWare-serie3 als een soort van consultant. Bij deze titel had ik eenzelfde soort rol: ik besprak ideeën met Abe-san, leverde ideeën aan en gaf mijn mening.3. De WarioWare-serie bestaat uit een reeks hectische microgames die razendsnelle reacties vereisen. De eerste titel uit de serie werd in mei 2003 uitgebracht voor de Game Boy Advance. Tot dusver zijn er acht titels verschenen in de serie, waaronder Nintendo DSiWare- en WiiWare-spellen.
Ik ben Goro Abe en ik werk ook op het departement voor softwareplanning en -ontwikkeling. Als regisseur was het mijn taak om na te denken over, en knopen door te hakken met betrekking tot de algemene kenmerken van het spel. Vervolgens vroeg ik Mori-san, die naast me zit, om te werken aan de ontwikkeling van die kenmerken, en zo kwam de ontwikkeling op gang.
Ik heet Naoko Mori en ik ben regisseur bij Intelligent Systems4. Mijn belangrijkste taak was de ontwikkeling en implementatie van de ideeën die Abe-san in het spel terug wilde zien.4. INTELLIGENT SYSTEMS Co., Ltd is een ontwikkelaar van videogames die aan een groot aantal titels voor Nintendo-systemen heeft gewerkt, zoals de Fire Emblem- en Paper Mario-serie. Het bedrijf maakte oorspronkelijk ontwikkeltools voor Nintendo-systemen.
Oké. Het is misschien lang geleden, maar zou je me wat kunnen vertellen over de taak die je oorspronkelijk had toen je aan dit project begon, Abe-san?
Nou, eerst hadden we het idee om een spel te maken dat als vooraf geïnstalleerde software zou worden meegeleverd met het Wii U-systeem. Toen ik bij het project betrokken raakte, was het al begonnen. Allereerst vroeg ik me af wat voor spellen de Wii U GamePad mogelijk zou kunnen maken.
Dus je begon door zelf ideeën te bedenken. Toen raakte INTELLIGENT SYSTEMS erbij betrokken en werkten jullie samen aan de ontwikkeling van het spel.
Precies. Toen ik een idee had van welke kant we op moesten met het project als geheel, wist ik dat ik deze ideeën uit moest proberen om te zien of ze leuk zouden worden. En dus vroeg ik INTELLIGENT SYSTEMS om te werken aan de realisatie van mijn ideeën.
Dat was twee jaar geleden, in januari. De kenmerken van de nog uit te komen Wii U werden aan mij uitgelegd en toen gingen we aan de slag.