In de markt van vandaag kun je niet concurreren als je alleen op vakmanschap vertrouwt. Je moet het op de een of andere manier succesvol combineren met moderne industriële processen.
Het zou kunnen dat de ‘geest’ die de inspiratie vormde voor dat vakmanschap, zwakker is geworden.
Ik vraag me af in welke mate die ambachtelijke geest die de pioniers van de spelontwikkeling bezaten, is overgedragen aan de jongere generatie. In het verleden was het mogelijk om dingen sterk te beïnvloeden met je inspanningen, dus de mensen die spellen maakten hadden een idee van alle aspecten van spelontwikkeling. Dit betekende dat ze een natuurlijke vaardigheid ontwikkelden om te beoordelen wat belangrijk was, en de vastbeslotenheid en drang om dat te bereiken. Volgens mij is dat de ware betekenis van vakmanschap. Maar naarmate de methode voor het maken van spellen is veranderd, is de hoeveelheid werk die één persoon kan doen afgenomen, en is er een barrière ontstaan tussen de manier waarop ontwikkelaars ooit dachten en de manier waarop de nieuwe generatie het maken van spellen benadert. Nu zou ik zeggen dat het heel belangrijk is dat degenen die lang betrokken zijn geweest bij het ontwikkelen van spellen, de rol op zo’n manier spelen dat de jongere generatie vertrouwen krijgen in wat hun oudere collega-ontwikkelaars doen.
Ik had echt het gevoel dat The Last Story en Xenoblade Chronicles8 vorm kregen dankzij zo’n soort vastbeslotenheid. Bij Nintendo volgden we jullie op de voet om te zorgen dat die spellen werden voltooid. 8Xenoblade Chronicles is een RPG voor de Wii die in juni 2010 werd uitgebracht in Japan en in augustus 2011 in Europa. Tetsuya Takahashi was algemeen regisseur van het project.
Onlangs bedacht ik me dat veel mensen van onze generatie een rol als producent op zich hebben genomen en dat ze zich eigenlijk te haastig hebben gedistantieerd van de daadwerkelijke spelontwikkeling. Als je kijkt naar films of animatie, dan zie je dat mensen van in de vijftig of zestig erg actief blijven. Als we stoppen met het daadwerkelijk maken van spellen, wordt die ambachtelijke geest niet overgedragen aan de volgende generatie. Daarom denk ik dat het beter is dat we actief betrokken blijven in het ontwikkelproces van spellen.
Als Sakaguchi-san geen regisseur was geweest of als Takahashi-san afstand had bewaard tot het ontwikkelteam, waren die titels in elk geval niet de spellen geworden die ze nu zijn. De jongere teamleden hebben echt de vruchten geplukt van de vastbeslotenheid en het vakmanschap dat jullie allebei bezitten.
Tijdens de presentatie van The Last Story sprak Fujisaka-san9 over de tijd dat hij tot in de late uurtjes doorwerkte op kantoor, dat Sakaguchi-san toen binnenkwam na een avondje uit, instructies gaf met betrekking tot het logo en vervolgens weer naar huis ging. Ik kon me die scène heel goed voorstellen. Sakaguchi-san is altijd zo geweest, nietwaar (lacht)? Als hij iemand vertelt wat die moet doen, zit er voor diegene niets anders op dan ermee aan de slag te gaan. Maar volgens mij is dat heel belangrijk. 9Kimihiko Fujisaka was verantwoordelijk voor het personageontwerp van The Last Story.