Er hangt nog steeds veel enthousiasme in de lucht na de presentatie van The Last Story1, en vanavond heb ik het geluk om met zowel Sakaguchi-san als Takahashi-san te spreken. Heel erg bedankt voor jullie komst. 1De presentatie van The Last Story vond plaats op het UDX/Akiba-plein in Akihabara, Tokio, op 27 december 2010. De presentatie werd gegeven door Hironobu Sakaguchi. Meer informatie over de presentatie (alleen beschikbaar in het Japans).
Sakaguchi-san, omdat ik vandaag wat eerder dan gepland vanuit Kyoto naar hier kon komen, heb ik me bij jullie kunnen voegen. Het spijt me als mijn plotselinge verschijning je voor problemen heeft gesteld (lacht)!
Nee, nee! Het is al goed! Niets is zo spannend als wanneer je iets live moet doen, nietwaar (lacht)? Zodra het afgelopen was, heb ik het nogmaals bekeken op internet. Ik kon duidelijk zien hoe nerveus we waren met zijn vieren, toen jij bij ons op het podium kwam (lacht).
Nee, ik vond je acteerkunsten echt heel bijzonder. Ik wist dat dit interview vandaag zou plaatsvinden, dus ik dacht dat alles vooraf gepland was. Maar het zag er allemaal heel erg spontaan uit. Dat was erg indrukwekkend (lacht)!
Kijk, wij zijn geen van allen professioneel acteur (lacht)! Welnu, voordat we aan dit interview begonnen, heb ik begrepen dat jullie elkaar al een tijdje niet hebben gezien. Ik weet dat jullie hebben samengewerkt bij Square2, maar ik wil graag weten hoe lang het geleden is dat jullie elkaar voor het laatst hebben gezien. 2Hironobu Sakaguchi had bij Square (tegenwoordig Square Enix) de leiding over de Final Fantasy-serie (van FFI tot en met FFX-2), terwijl Tetsuya Takahashi aan Final Fantasy IV tot en met VII werkte, waarbij hij verantwoordelijk was voor het grafische ontwerp.
In welk jaar ben je weggegaan bij Square, Taka-chan (Takahashi)? (Noot van de redacteur: Sakaguchi noemt Takahashi “Taka-chan”, een vriendelijke en intieme aanspreekvorm.)
Destijds was Taka-chan binnen het FF-team de hoogste man op het gebied van grafisch ontwerp. FFIV3 was de eerste titel uit de serie waaraan je meewerkte, toch? 3Final Fantasy IV is een RPG die oorspronkelijk in juli 1991 werd uitgebracht voor de Super Famicom in Japan.
Het was precies in die tijd dat mensen onder de indruk begonnen te raken van de kwaliteit van de beelden in de Final Fantasy-serie. Het was een periode waarin de technologische sprongen die men maakte met videogamehardware zorgden dat de lat voor realistische beelden dramatisch hoger kwam te liggen.
Dat klopt. Precies op dat moment kwam Taka-chan bij ons werken. Ik ben je heel erg dankbaar voor wat je toen allemaal voor me hebt gedaan (buigt)!