Paper Mario voor de Nintendo 64 was het eerste spel in de serie met platte, papieren werelden en personages. Volgens mij heeft Miyamoto echt doorgezet totdat hij die unieke stijl had bereikt. Hoe was dat in die tijd voor de ontwikkelaars?
Het was inderdaad een behoorlijke uitdaging. Nadat was besloten dat IS een tweede Super Mario RPG ging maken, wilden we een ander thema introduceren om het spel van de hoofdserie te onderscheiden. Dat leverde allerlei problemen op.
Ik had alleen Kudo aan het begin geïntroduceerd, maar verder had ik er inderdaad niet veel mee te maken.
Tanabe had in die tijd de leiding over HAL Laboratory, toen werkte ik daar ook nog. Hij moest spellen bedenken om uit te brengen voor de Nintendo 64, dus had hij genoeg aan zijn hoofd. (lacht)
Rond 1997 zat HAL Laboratory in een benarde positie. En de reden was duidelijk. Tegelijk met de Nintendo 64 was Super Mario 6418 opeens verschenen, en we probeerden een product te bedenken dat naast zo’n spel niet zou misstaan. Het kostte veel tijd en moeite om uiteindelijk met Super Smash Bros.19 te komen. IS had vast hetzelfde probleem.18. Super Mario 64: Het eerste 3D-actiespel in de Super Mario-serie. Werd tegelijk met het Nintendo 64-systeem uitgebracht in juni 1996.19. Super Smash Bros.: Een vechtspel dat in januari 1999 werd uitgebracht voor het Nintendo 64-systeem. Ontwikkeld door HAL Laboratory, Inc..
Dat kun je wel zeggen. Bovendien moesten we een Mario-spel maken! We konden maar niet beslissen welke weg we met de vormgeving moesten inslaan. In het begin werden we opgesplitst in drie teams en maakten we los van elkaar drie voorbeelden.
Ik was net nieuw bij het bedrijf, en werkte als vormgever aan één van de voorbeelden.
Omdat we het nog niet eens waren over de vormgeving, bracht ik veel tijd door met wachten. Tijdens die vrije tijd maakte ik voor mezelf een ruw ontwerp, iets wat totaal losstond van de dingen waar het team mee bezig was. Ik hoopte dat mijn ontwerp misschien zou helpen bij de verdere discussies, en leverde hem in.
Hij is gemaakt van 3D-polygonen, maar ik heb het getekend als een afbeelding uit een prentenboek met flinterdunne achtergronden en personages, en dat beeld overgezet naar de computer.
Die stijl was heel anders dan de weg die iedereen op dat moment bewandelde, maar Super Mario kwam in die afbeeldingen al heel goed tot zijn recht.
Volgens mij was het in die tijd de trend om realistische 3D-beelden te maken voor consoles. Maar het leek me juist interessant om met de mogelijkheden van 3D de nadruk op 2D-verschijningen te leggen.