“Speelt iedereen wel het spel?”
Vaak is het bij de ontwikkeling van een spel zo dat het hele project op een gegeven moment in een stroomversnelling belandt. Volgens mij was dat ook het geval bij Paper Mario: Sticker Star. Nakajima, je hebt aan diverse projecten gewerkt, dus heb je dat gevoel van een stroomversnelling al vaak beleefd. Hoe ging het dit keer?
De komst van Kudo was de eerste schakelaar die werd omgezet. Hij heeft een goed gevoel voor Mario, wat ons echt stimuleerde. Toen kreeg ik voor het eerst het gevoel dat we ergens naartoe werkten.
Tijdens de verwarrende beginfases van de ontwikkeling was iedereen tijdens vergaderingen nogal stil. Het gesprek kwam nooit echt op gang.
De plattegronden waar ik aan werkte zaten vol objecten, en ze zijn in de loop van het project een paar keer ingrijpend veranderd. Maar hoeveel plattegronden ik ook maakte, ik kreeg nooit het gevoel dat het opschoot. Ik ging er maar gewoon mee verder.
Maar in de latere fases van de ontwikkeling wist iedereen die aan de plattegronden werkte wat er nog moest worden toegevoegd om ze te voltooien.
Als mensen in een team elk hun eigen finishlijn voor ogen hebben, worden er opeens grote sprongen voorwaarts gemaakt.
Kudo’s stem is waarschijnlijk de luidste bij IS. Zelfs drie rijen bureaus verderop kon ik nog horen waar hij over praatte! (lacht) Ik dacht dan, “Dit moet ik horen,” en luisterde mee. Later kwam Kudo naar mijn bureau en zei, “Je hebt het al gehoord, toch?” (lacht) We hebben veel op die manier gecommuniceerd.
Kudo sleepte iedereen mee – maar op een goede manier. Dat is ook iets wat meehielp.
Als teams een grotere omvang krijgen, wordt het lastiger om met iedereen informatie uit te wisselen. Op dat soort momenten is het volgens mij belangrijk dat mensen relevante informatie ontvangen zonder daar steeds voor te hoeven vergaderen.