Ja. Volgens mij hebben we het papierconcept nog nooit zo ver doorgevoerd als in dit spel.
Tanabe zei, “Gebruik zoveel papierideeën als je kunt!” IS heeft al verschillende titels in deze stijl gemaakt, dus hadden ze waarschijnlijk een vaststaande manier om de papieren werelden vorm te geven. Maar zelf had ik tien jaar lang niet aan de serie gewerkt, dus had ik een frisse kijk op het spel. Dat hielp mij veel nieuwe ideeën te verwezenlijken.
Voor de gevechten bedachten we hoe je papier kon beschadigen. Bijvoorbeeld door het te verkreukelen, door het nat te maken of met vuur.
Wat de puzzels in de buitenwereld betreft, wordt het nog gekker. Toen we tijdens een vergadering de plattegrond bespraken, raakten we in een melige bui. We zeiden dingen als, “Stel dat we Kersti31 hier eens uitnodigen! Wat zou ze dan zeggen?”31. Kersti: Een personage in Paper Mario: Sticker Star dat Mario begeleidt en adviseert.
Dat soort besprekingen hadden we in 2011 ongeveer een half jaar lang, van de lente tot de zomer, in een hete vergaderkamer met een kapotte airconditioner. Dat was intens.
Nadat Miyamoto had gezegd “Dit is saai,” dacht ik, “Dat kan beter,” dus stortte ik me helemaal op de ontwikkeling en bedacht ik samen met het team nieuwe dingen.
Voor het IS-personeel was dat een revolutionaire manier om dingen te maken. Toen we eerder dingen maakten, bedachten we een serie gebeurtenissen waar we vervolgens het pad van de speler langs lieten lopen. Dus dit was nieuw voor ons.
In het begin hadden Kudo en ik de leiding, maar in de tweede helft van de ontwikkeling kregen we hulp van IS en konden we zo’n beetje alles wel aan hun overlaten. Hmm… Ik wil graag de geit als voorbeeld noemen, maar misschien is dat een spoiler?
Ik zou het daar ook wel over willen hebben, maar misschien is het niet goed om dat voor de release te doen!