Waarom kozen jullie uit zeventig ideeën het tofoe-idee?
Je kon meteen al vier tegen vier spelen? Programmeurs blijven me verbazen. (lacht)
Ze zeggen dat programmeurs op hun best zijn als ze een nieuwe spelstructuur mogen maken.
Ik kan uit eigen ervaring spreken, want ik heb ook als programmeur gewerkt. (lacht)
En Sato's prototype was in de basis al erg sterk. Al was het wel tegenovergesteld aan hoe het nu is. De plattegrond stond op het tv-scherm, en je liet de tofoe bewegen op het 3D-scherm van de Wii U GamePad. Op de plattegrond hield je de bewegingen van je tegenstanders in de gaten, je schoot inkt met je tofoe, en veroverde op die manier terrein. Het was superleuk, en ik dacht, "Dit zou wel eens de basis van het spel kunnen worden."
Om te beginnen het idee van "verstoppen". Het plattegrondscherm was toen nog simpelweg een bovenaanzicht van de 3D-omgeving. Dus als de tofoe over inkt van dezelfde kleur bewoog, kon je 'm niet meer zien.
Inderdaad. Maar in de 3D-omgeving kon je hem zien, omdat hij rechtop stond. Dus voegden we de mogelijkheid toe om te gaan liggen.
Het idee om je op die manier te kunnen verstoppen, leidde uiteindelijk tot een inktvis die in de inkt kon duiken.
We ontwierpen een personage met armen en benen, maar wat we bedachten ging ten koste van het originele karakter van het spel.