De StreetPass-relaissystemen werden op 6 augustus geactiveerd, maar in Japan begon het onaangekondigd, dus ik denk dat veel mensen het idee hadden dat het uit het niets kwam. In Japan alleen al maken twee miljoen mensen gebruik van de dienst. Ik dacht dat ik wel wat interessante vragen kon stellen over het ontstaan van dit project, dus ik heb snel alle mensen die aan dit project hebben gewerkt bij elkaar geroepen. Zouden jullie jezelf eerst even willen voorstellen? Laten we beginnen met Konno.
Ik ben Konno van de afdeling voor entertainmentanalyse en ontwikkeling. Ik was de producent van spellen als nintendogs1 voor de Nintendo DS en nintendogs + cats2 voor de Nintendo 3DS, en Ik was een soort algemene coördinator voor de Nintendo 3DS-hardware. Dit keer was ik nauw betrokken bij StreetPass-relaissystemen.1. nintendogs: een spel dat werd uitgebracht om plezier te beleven aan de communicatie met puppy’s. Uitgebracht in oktober 2005 voor het Nintendo DS-systeem.2. nintendogs + cats: een communicatiespel dat tegelijk met het Nintendo 3DS-systeem werd uitgebracht in maart 2011. In dit spel was het ook mogelijk om met kittens te spelen.
Kort gezegd was ik de een van de mensen er als eerste mee kwamen. Het geldt ook voor Japan, maar ik wilde dat meer mensen in Amerika en Europa plezier zouden beleven aan StreetPass, dus ik vroeg of dit project kon worden uitgevoerd.
Ik ben Yamazaki van de afdeling voor netwerkontwikkeling en projecten. De laatste paar jaar heb ik aan systemen gewerkt die te maken hadden met de communicatiefuncties van de Nintendo 3DS en Wii U. Als onderdeel daarvan was ik de coördinator van het ontwikkelingsteam dat werkte aan de StreetPass-relaissystemen.
Je coördineerde ook de functionaliteit van SpotPass.33. SpotPass: een functie van het Nintendo 3DS-systeem waarmee, indien geactiveerd, het systeem verschillende soorten informatie en content ontvangt in de buurt van een draadloos internettoegangspunt.
Ik ben Kawahara van de afdeling voor netwerkontwikkeling en projecten. Ik was betrokken bij videodiensten als het Nintendo-kanaal4 en Wii no Ma5 voor het Wii-systeem. Ik heb ook gewerkt aan het opzetten van servers voor SpotPass. Voor de StreetPass-relaissystemen heb ik de infrastructuur van de relaissystemen zelf ontwikkeld.4. Nintendo-kanaal: dit Wii-kanaal biedt gebruikers de mogelijkheid om video’s te bekijken en demo’s van software voor de Wii- en Nintendo DS-systemen te spelen. Dit kanaal is niet langer beschikbaar.5. Wii no Ma (Wii-kamer): een dienst die alleen beschikbaar was in Japan. Het Wii-kanaal werd beheerd door Wii no Ma Co., Ltd. Wii no Ma was een communicatiekanaal voor de huiskamer dat drie diensten bood: winkelen, thuisbioscoop en Ironna Ma (verschillende kamers). De dienst bood betaaldiensten om originele producten te kopen die alleen beschikbaar waren via Wii no Ma, delicatessen, dagelijkse benodigdheden, modeartikelen en woonaccessoires. Gebruikers konden bovendien films, tekenfilms en televisieprogramma’s huren. Dit kanaal is niet langer beschikbaar.
Inoue, die naast me zit, en ik zitten al drie jaar in hetzelfde team. Oorspronkelijk vormden we een team voor dit project.
Drie jaar geleden waren we nog bezig met de ontwikkeling van de Nintendo 3DS, voordat het systeem werd uitgebracht.
Ja. Het concept van relaissystemen bestond al voor we de Nintendo 3DS uitbrachten, maar voordat ik het wist was ik bezig met de ontwikkeling van de servers voor SpotPass (lacht).
Tijdens de afgelopen lente besloot ik serieus met relaissystemen aan de slag te gaan – het doel dat we al drie jaar hadden werd bewerkelijkheid.
Ik ben Inoue van de afdeling voor netwerkontwikkeling en projecten. Ik was de hoofdprogrammeur voor de StreetPass-relaissystemen, terwijl de client werd verzorgd door Matsuoka. Sinds ik bij het bedrijf aan de slag ging, heb ik gewerkt aan het Nintendo-kanaal, net als aan de serverontwikkeling en projecten voor SpotPass op de Nintendo 3DS en Wii U. En net als Kawahara ben ik erg blij dat de StreetPass-relaissystemen nu na drie jaar worden uitgebracht.