Beginnen voor de lancering van de Nintendo DS
Vandaag zit ik hier met Umezu-san, die de leiding had over het ontwerp van het Nintendo 3DS-systeem, Sugino-san, wiens team de leiding had over het uiterlijke ontwerp en de interne architectuur van de hardware, en Konno-san, die de producent was van het project. Bedankt voor jullie komst vandaag.
Zeker. Ik ben Umezu van de afdeling onderzoek en techniek. Mijn rol was het samenstellen van het systeemontwerp vanuit hardwareoogpunt, dus ik had de leiding over de specificaties van het SoC-ontwerp.
‘SoC’ is een afkorting van ‘systeem op een chip’. Die naam gebruiken we tegenwoordig omdat alle systemen die nodig zijn voor het draaien van een spelsysteem, op één enkele halfgeleiderchip worden geplaatst.
Wanneer kreeg je de leiding over het maken van ‘custom LSI’s’?1 1Een custom LSI is een grootschalig geïntegreerd circuit dat speciaal wordt ontworpen en geproduceerd voor een specifiek product.
De eerste keer was bij de ontwikkeling van de Game Boy Color2. Daarna vervulde ik die taak bij de ontwikkeling van de Game Boy Advance3 en de Nintendo DS4, en nu van de Nintendo 3DS. 2De Game Boy Color is een draagbaar spelsysteem dat in oktober 1998 in Japan werd uitgebracht als de opvolger van het Game Boy-systeem. Het systeem was uitgerust met een kleurenscherm. 3De Game Boy Advance is een draagbaar spelsysteem dat in maart 2001 in Japan werd uitgebracht als de opvolger van het Game Boy Color-systeem. 4De Nintendo DS is een draagbaar spelsysteem met twee schermen, waaronder een touchscreen, dat in december 2004 in Japan werd uitgebracht.
De Game Boy Color kwam uit in 1998, dus je bent al twaalf jaar betrokken geweest bij het ontwerp van LSI’s.
Nou, ik begon daarvoor al te werken aan het ontwerp. LSI- en SoC-ontwerp begint lang voordat je weet wat er gevraagd wordt van de nieuwe hardware of welke vorm het zal aannemen.
Je probeert te bedenken wat er over enkele jaren mogelijk zou kunnen zijn en maakt daar een ontwerp naar.
Terwijl de softwareontwikkelaars zo hard als ze kunnen werken aan de spellen voor de hardware die nu te koop is, zit jij helemaal alleen na te denken over de volgende hardware.