Bonus 1: oude documenten
(bladert door het document voor hem) Nadat we voor “Iwata vraagt” over New Super Mario Bros. hadden gepraat, wilde ik eens kijken of het wel klopte wat we hadden gezegd.
Er staat “adventure” op. Het zijn maar een paar pagina’s. Daarin gaat het niet alleen over de algemene structuur van Zelda, maar ook over voorwerpen en vijanden.
Er stond altijd “adventure” op, of het nou voor “Mario” of voor “Zelda” was. Op de tweede pagina, bij de voorwerpen, gaat het over kompassen, pijl en boog, boemerangs, goud en zilver.
De derde pagina is getiteld “Vijanden”. Hier staat “Hakkai.” Dat is volgens mij later Ganon geworden. (Noot van de redactie: de referentie naar Hakkai is waarschijnlijk afkomstig van “Chohakkai” (dit is de Japanse naam, in China wordt hij “Zhu Balie” genoemd), een varkensachtig personage dat verscheen in de zestiende-eeuwse Chinese roman “Xi Yóu Jì” (“Saiyuki” in Japans). Hij wordt meestal afgebeeld met een varkenskop. Zijn verhaal is populair in de Japanse cultuur.)
O ja, het is twee bij twee. Dus deze vijand zou dan twee bij vier zijn. Er wordt vanaf het begin uitgelegd hoe hij ontworpen moet worden.
Ze zijn gedateerd in hetzelfde jaar, 13 februari. Nog geen twee weken nadat de specificaties voor het eerst op het white board waren geschreven.
De originele specificaties werden genoteerd in 1985, en tegenwoordig baseren we ons bij het maken van Zelda-spellen nog steeds op die specificaties.